Viva

Google AdWords Certified Partner

Nyhetsbrev PPC
Publicerad , senaste uppdatering

För några månader sen gick MediaAnalys ut med informationen om att bolaget är godkänt inom Googles nya ’AdWords Certified Partner Program’. Detta innebär att företaget uppfyller utgiftskraven och har minst en anställd som är kvalificerad och har djupa kunskaper om AdWords samt erfarenhet av att hjälpa kunder med deras AdWords-annonsering.

Kriterier för Individuell Kvalificering

Individuell kvalificering uppnås genom att få godkänt i både Fundamentals examen och en utav tre mer avancerade tentor. Du måste även godkänna programvillkoren som innebär att du kommer jobba enligt Googles riktlinjer. Som kvalificerad medlem godkänner du att du inte kommer använda dig utav en vilseledande prissättningsmetod där du exempelvis ger rabatter på nyckelord eller ger undantag för AdWords-auktionen dvs du får inte påstå att du använder någon annan metod där du inte betalar per klick. Du får heller inte ta mer betalt per klick än vad klicken enligt AdWords kostar. Du får heller inte hävda att du har ett partnerskap med Google eller har något särskilt avtal med Google där du exempelvis jobbar som återförsäljare. Sådana avtal finns inte. Du får inte marknadsföra att andra ska skriva AdWords Certifieringstentor för att bli certifierad, du får givetvis inte förstöra kundkonton och det är inte tillåtet att ge garantier av något slag.

Tentaämnen:

  • Google Advertising Fundamentals provet innefattar grundläggande information om AdWordskontot; om hur man bygger upp och hanterar ett välfungerande AdWordskonto och värdet av sökordsannonsering. Detta prov är obligatoriskt.
  • The Search Advertising Advanced Exam är mer avancerat än förstnämnda och beskriver på detaljnivå hantering av kampanjer och hur man jobbar upp ett AdWordskonto med hög statistik.
  • Display Reklam provet innehåller frågor om hur man annonserar på YouTube och i Googles innehållsnätverk.
  • The Reporting & Analysis Advanced Exam handlar om hur du maximerar dina kontoresultat genom att använda Google Analytics, webbplatsoptimeraren i AdWords Rapportcenter, och andra analystekniker.

Kriterier för företagsnivå

För att ett företag ska kunna bli en s.k. Certifierad Partner måste de ha minst en anställd som har uppnått kriterierna för individuell kvalificering och måste dessutom ha spenderat minst $ 10,000 under de senaste 90 dagarna. Det utvecklade utbildningsmaterialet är till för att byråer ska följa utvecklingen inom Googles produkter. Programmets utveckling ställer även högre krav på byråernas anställda och deras kunskap och kompetens. För de företag som uppfyller kraven som ’Google AdWords Certified Partner’ får de använda logotypen för certifieringen och får visa upp loggan på sin hemsida. Klicka på loggan för att verifiera och kontrollera giltigheten om huruvida bolaget är AdWords certifierat eller ej. Det är givetvis inte tillåtet att marknadsföra sitt bolag som certifierat och använda logotypen på sin hemsida om man inte är det. Se hur den nya loggotypen för AdWords Certifiering ser ut här. Certifierade partners får även fri tillgång till AdWords API. När du ska välja en Google-certified partner som har den professionalism du söker, använd Googles partnersöknätverk. Här kan du även söka efter och se om din befintliga leverantör är en Google AdWords Certified Partner.