Lyckas på Facebook – Del 2. Integration, synlighet och engagemang

  • Skrivet av Robert Andersson
  • Sociala Medier

Idag kommer över 2 miljoner svenskar logga in på Facebook. Detta vet många företag om.
Därför har de skapat en Facebooksida för sitt företag där de informerar om sina erbjudanden och nyheter och driver besökare till faktiska kunder.

Facebook har blivit en ny arena för marknadsföring. Men var ska man börja? Hur ska man göra? Och hur lyckas man?

I denna artikelserie i tre delar kommer jag gå igenom hur Facebok för företag fungerar, hur man registrerar sitt företag på Facebook, vad för strategier som fungerar och hur man lyckas.

Lyckas på Facebook – Del 2. Integration, synlighet och engagemang

Att utvecklas på Facebook kan vara betydligt svårare än att komma igång (som vi gick igenom i första delen av vår artikelserie).
Först och främst är det viktigt att man har en tydlig strategi och målplan över sin närvaro på Facebook.
Hur ska man kommunicera? Vilka inom företaget ska kommunicera? Vad är syftet med ens Facebooksida? Vad har man för mål?
Min kollega Elin med bred kunskap inom marknadsföringsstrategier i sociala medier har innan skrivit artikeln 3 punkter för en lyckad strategi på Facebook. Mycket läsvärt!

Vilka mål ni än har med er närvaro på Facebook är det några generella punkter ni bör vara medvetna om för att lyckas på Facebook.

Varför ska besökare gilla er?

Denna fråga behöver ni ha ett tydligt svar på. Ert svar på denna fråga påverkar också innehållet och kommunikationen på er Facebooksida.
Ju fler som gillar er Facebooksida (och därmed är era fans) ju högre exponering och synlighet får era publicerade inlägg.
Var tydlig med varför besökare ska gilla er, både internt och externt.

Publicera intressant och engagerande innehåll

Ju fler som gillar och kommenterar på ert innehåll ju högre exponering och synlighet får ert innehåll. Därför är det viktigt att ni delar med er av innehåll som är intressant och engagerande för era fans.
Som företag tycker man att reklam om ens företag är intressant, men som fans blir man rätt trött på ett företag som bara publicerar information om sig själv och sina erbjudanden.

Se till att ni varierar ert innehåll. Med en mix mellan nyheter inom er bransch, personliga inlägg om er arbetsplats, humoristiska inlägg, exklusiv information och information om tävlingar och erbjudanden hos er kommer ni långt.
Ett annat tips är att ni använder er av frågeställningar i era inlägg. Frågor och uppmaningar har visat sig vara två viktiga faktorer när man vill engagera sin fans.

Var generös

Bjud på er själva och ert innehåll.
Äger ni en frisörsalong så ge bort era bästa tips gällande hårdvård.
Äger ni en mataffär så ge bort goda recept.
Äger ni en cykelaffär så ge information om hur man på bäst sätt underhåller sin cykel.
Listan kan göras lång…

Att vara generös med erbjudanden har också visat sig vara en av de mest effektiva sätten att attrahera fans. Men ett varningens finger bör här höjas.
Ni vill ha fans som är intresserade av ert företag som ni kan bygga en långsiktig relation med. Ni vill inte ha fans som gillar er för stunden bara för att de tjänar på det.

Visa intresse & uppmärksamma fans

Att skaffa en Facebooksida och tro att människor ska vara intresserade av er är en naiv inställning.
För stora företag fungerar det kanske men som mindre företag har man en större uppförsbacke.

Var aktiva på Facebook, gilla andra Facebooksidor som ni finner intressanta och för diskussioner inte bara på er Facebooksida utan också på andras.
Med ett genuint intresse för andra så kommer fler också få intresse för er.

Att uppmärksamma era fans är också viktigt för att kunna hålla en god dialog. Svara på allt som era fans frågar och uppmärksamma fans som är aktiva på er sida.

Många större företag är väldigt duktiga på detta. Kolla på Kitkat som varje månad kör en ”fan of the month”-tävling där de uppmärksammar ett av deras fans.
Detta uppmuntrar också fans till att fortsätta engagera sig på en Facebooksida.

Anpassa er webbsida

Visa besökare på er webbsida att ni också finns på Facebook. Detta kan ni göra på flera olika sätt och vanligast är att man använder sig av Facebooks sociala plugins.
Välj mellan Gilla-knapp, Aktivitetsflöde eller varför inte ett kommentarsfält om ni driver en blogg eller ett newsroom.
Genom att visa besökare på er webbsida att ni också finns på Facebook finns det en stor chans att de besöker er Facebooksida och blir ert fan. Då ökar också er möjlighet till bättre kommunikation med era kunder – både nya och befintliga.

Då har vi kommit ytterligare ett steg på vägen!

I denna andra del av vår artikelserie i hur man lyckas på Facebook har vi lärt oss hur man kan få fler fans och varför det är viktigt. Vi har också gått igenom hur man kan engagera sina fans och anpassa sin webbsida för Facebook.
I del tre av vår artikelserie kommer vi gå igenom hur man mäter mål på Facebook, hur man identifierar och anpassar sig efter sina fans samt hur man kan vidareutveckla sin Facebooksida.

Har ni några frågor? Kommentera gärna!

För mer information och hjälp kring Facebook, kontakta oss på info@mediaanalys.se

Kommentera