10 sätt att arbeta med ditt textinnehåll för att få fler länkar

3

Att länkar är en viktig del av din sökmotoroptimering har väl inte undgått någon. Men hur arbetar man med sin sidas innehåll för att öka sina chanser till att andra länkar till just din sida? Det hela är mycket enkelt i teorin; anpassa ditt innehåll för dina besökares beteende och erbjud ett värde! Exakt vad det innebär skiljer från bransch till bransch. Här kommer 10 generella tips kring hur du gör ditt innehåll mer attraktivt för relevanta besökare.

1. Man läser inte på webben, man skannar!

Skriv en sida som har ett intressant innehåll och som snabbt kan överskådas av alla besökare. Med den väldiga informationstillgång som finns idag måste besökaren snabbt göra en bedömning av innehållet. Kan fler besökare avgöra om en text är relevant ökar möjligheten till att få fler länkar.

2. Därför funkar rubriker!

En bra rubrik ska både kunna fånga besökaren och ge en trovärdig bild av artikelns innehåll. Sätt upp din rubrik som ett påstående eller en fråga eller använd dig av klassiska Vad?-Vem?-Varför?-rubriker. Var inte rädd för att använda dessa även om de känns standardiserade. De kommunicerar en trygghet för besökaren och ger en bild av ditt innehåll

3. Öka trovärdigheten med siffror

20 % av alla som läser detta kommer att länka till artikeln! Nu hittade jag naturligtvis bara på en siffra. Men visst fick den dig att haja till?

Att använda siffror sina texter skapar en otrolig legitimitetsgrund. Men då gäller det även att de är statistiskt säkerställda, och realistiska.

4. Gratis är ett mäktigt ord!

Vissa ord i språket är kraftfullare än andra. De har förmågan att dra till sig blickar och genast skapa begär eller en vilja att ta del av budskapet. Mäktiga ord såsom gratis, snabbt, garanterat och enkelt har förmågan att vänd alla blickar till sig och öka intresset för vad det har att erbjuda.

5. Bilder säger allt, och lite till!

Underskatta inte din webbplats visuella dimensioner. Även om sökmotorer inte kan avgöra vad en bild föreställer kan det öka möjligheten till att andra länkar till din sida. Men stjäl inte bilder från andra, försök skapa en egen och unik profil. Det vinner du på i längden.

6. Använd underrubriker

Detta hänger naturligtvis ihop med punkt nr.1.  För att dina besökare ska kunna skanna sig igenom längre texter måste man skapa möjligheter till en bra översikt. Med bra underrubriker kan besökarna snabbt välja vilken del av texten man helst tar del av.

7. Lista ut en lösning

Tycker du att ditt innehåll bara blir långa stycken? En lösning är att skapa en intressant lista över det viktigaste innehållet. Men tänk på att:

  • Håll dig till korta punkter.
  • Använd inte allt för få eller för många punkter. Runt 3-5 stycken brukar vara överskådligt och enkelt att ta in.
  • Se till att hålla någon form av röd tråd.

8. Citera!

”Man behöver inte skrika för att höras i ett samtal.”
– Lars A Boisen, om vad som krävs av en duktig marknadsförare.

Citat kan vara utmärkta inledningar för texter och stycken, men bygger även en legitimitet till ditt innehåll. Genom att använda citat stärker du din text och ger fler en bild av dig som en expert på området.

9. Är du fet & kursiv?

Understryk vad som är viktigt i din brödtext. Genom att använda sig av fet och kursiv stil i din text klargör du för dina besökare vad som är viktigt i ditt innehåll. Något som även ökar möjligheten till att skanna texten. Fet och kursiv text tydliggör vad som är viktigt och ökar möjligheten till relevanta länkar.

10. Ärlighet vara längst!

Se alltid till att ha ett innehåll som speglar din verksamhet. Att bara använda trick för att locka till länkar funkar inte i längden. Var ärlig från början och arbeta med ditt innehåll utifrån legitimitet och relevant. Då kan du nå långt!

 

Inspiration till inlägger är hämtat från SEOmoz.com

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!