2010 – året då sök blev common sense

1

Publicerad 21 maj 10, 14:05 av Henrik Zobal

Sökmotoroptimering, sökmarknadsföring, sökordsannonsering, internetmarknadsföring, sponsrade länkar, adwords, sökannonsering, sökoptimering. Ja, kärt barn har många namn brukar man ju säga.

Och det är precis det som gäller för det område som just nu växer allra snabbast på reklammarknaden – sök. Segmentet sökordsmarknadsföring omsatte cirka 1,5 miljarder SEK under 2009 vilket är en ökning med 11,2 procent jämfört med 2008. Sök ökar därmed sin andel av den totala annonseringen i Sverige från 4,1 procent 2008 till 5,2 procent 2009 (Källa IRM). Dessutom förväntas Norden vara den marknad i Europa där sökmarknadsföring växer mest de kommande åren, enligt Jupiter Research.

Det blir allt tydligare hur viktigt och effektivt det är att synas och nå sin målgrupp genom att annonsera på en av världens största källor till trafik & besökare – sökmotorer. Jag tror att 2010 är året då annonsering via sökmotorer slår igenom – på riktigt! Året då det inte bara är en viss typ av beslutsfattare som har förstått hur otrolig slagkraftig och effektiv kanal detta är för att nå ut till nya och gamla kunder. Utan året då det är en självklarhet för de allra flesta, och där sök har en självskriven plats i marknadsmixen.

För alla oss som arbetar med sök är jag helt säker på att 2010 kommer bli ett spännande och framgångsrikt år. Året då sök blev common sense!

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy