3 Content Marketing strategier du borde lära av

4

Publicerad 31 januari 12, 09:01 av Viva Media

Räcker inte 30 sekunders tv-reklam för att få dina kunder att utföra den handling som du önskar? Då kan ditt svar stavas Content Marketing! Tro mig det kan komma att bli din viktigaste marknadsföringsstrategi. Sonia Simone co-founder and CMO of Copyblogger Media skriver på copyblogger.com att:

“For anyone who still thinks that content marketing is some kind of fad, take a look at the thinking (and dollars) going into Coca-Cola’s marketing strategy, aimed at doubling worldwide consumption of Coke by the year 2020.”

I över 100 år har Coca Cola varit ett av företagen i världen som utövar vad de kallar “one-way storytelling” det vill säga vad du och jag benämner som reklam eller annonsering. Coca Colas reklam- och marknadsföringsfilmer är övertygande på många sätt men de är även fullpackade med reklam. Däremot för att få kunderna att ta nästa steg vände sig Coca Cola till ett verktyg som snabbt har blivit den viktigaste strategin för mindre företag nämligen content marketing. Content Marketing innebär att skapa och fritt dela med informativt innehåll som ett sätt att omvandla prospects till kunder och kunder till återkommande köpare.

Trots att Coca Colas marknadsförings- och reklamvärld skiljer sig från de flesta företags verklighet finns det några bra strategier som du enkelt kan plocka ut och implementera på din marknadsföring. Enligt Sonia Simone är de tre främsta Liquid and linked content, The 70/20/10 content plan och Content excellence.

Idé 1: “Ligquid and linked content”

Frasen “liquid and linked” använder Coca Colas marknadsteam när de beskriver utvecklingen av deras innehållsstrategi. Coca Cola skapar varje år många olika ”historier” under ett år och de levereras på olika plattformar som mobil appar, videos eller tv-reklam. Enligt Sonia Simone beskriver Jonathan Mildenhall, VP of global advertising strategy, dessa ”historier” som molekyler i ett glas Coca Cola. De är alla individuella delar men tillsammans binds de ihop till en innehålls strategi precis som molekylerna i ett glas Coca Cola.

Det är självklart en balansgång mellan kontroll det vill säga att hålla ditt innehåll ”linked” samtidigt som det ska “liquid” och vandra runt och delas på nätet.

Hur kan du använda dig av “ligquid and linked content”? Du måste se till att ditt innehåll är tillräckligt bra samt anmärkningsvärt nog för att bli “liquid”, annars kommer inte ditt budskap att passera utanför din befintliga bekantskapskrets. Glöm inte att hålla ditt innehåll “linked” till en stark känsla av vem du är och vad du erbjuder. Användningen av strategin ligquid and linked” innehåll ger dig inte någonting bra om det inte är kopplat till en underliggande affärsstrategi.

Idé #2: ”The 70/20/10 content plan”

Denna strategi är perfekt för en komplex content marketing strategi, däremot är det fullt möjligt och relativt enkelt att lyfta in den i ett enklare sammanhang.

Enligt Sonia Simone anser Mildenhall att man ska ha som mål att 70% av innehållet som du skapar är “low-risk”. Det innebär att innehållet är mindre kontroversiellt och därmed tar kortare tid att framställa. Självklart är inte ”low-risk” förknippatt med tråkigt eller lågkvalitativt utan det syftar till användbart material som din publiken förväntar sig.

Mildenhall anser, enligt Sonia Simone, 20% av innehållet ska vara mer djupgående. Denna variant av innehåll ta längre tid och mer energi att skapa, dessutom bör det riktas till ett mer avgränsat segment av din publik. Absolut helst ska det riktas till ett segment som köper dina produkter eller tjänster.

De sista 10% av innehållet beskriver Mildenhall enligt Sonia Simone som “high risk”. Det är bland dessa 10% som varumärket nya idéer tas fram, de helt vilda idéerna som antingen kan fungera eller misslyckas. Det är denna del av innehålls skapade som ser till att du inte tappar gnistan och fortsätter att vara upphetsad över vad du gör och låter dig utvecklas

Hur kan du använda dig av ”The 70/20/10 content plan”? Det första du bör göra är att se till att du vet vad som ingår i ”low-risk” innehållet. Vilka ämnen och sökord är viktigast för dina besökare? Vilka problem och önskemål har din publik? Därefter ser du till att grotta ner dig och fördjupa dig i 20% och ta fram ett mer djupgående information exempelvis en special rapport.

Sist men inte minst är det dags att börja arbeta med de sista 10%. Tänk utan för de normala banorna och försök att se på din verksamhet med nya ögon. Var inte rädd för att testa ibland kommer din publik att förstå dig och ibland inte. Vilket svaret blir vet du inte förrän du lägger ut det!

Idea #3: ”Content excellence”

Innehållskvalité är den första regeln för alla copyförfattare. Tyvärr är det alldeles för många som försöker synda sig förbi detta. Problemet är bara att utan kvalité blir tiden du spenderar på content marketing bortkastad. Sonia Simone skriver att Mildenhall i en presentation sa att: ”The role of content excellence is to behave like a ruthless editor, otherwise we risk just creating noise.”

Hur kan du använda dig av ”Content excellence”? Börja med att vara ärlig mot dig själv. Du måste rannsaka dig själv om du har kapaciteten att skapa ett innehåll som håller tillräckligt hög kvalité, om inte bli bättre eller skaffa en partner. Ditt innehåll måste hålla en hög kvalité för att vara värd din publiks uppmärksamhet.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy