3 exempel på bra Instagram Stories

2

Publicerad 16 december 16, 10:12 av Alette Sörensen

En av nyheterna för år 2016 på sociala medie-fronten har varit ”Instagram Stories”. Tjänsten byggdes in i Instagram i augusti och har sedan dess börjat etablera sig i det vardagliga användandet av appen.

 

Instagram Stories låter användaren fota eller filma korta snuttar, måla eller skriva meddelanden på bildmaterialet och bygga en ”story-sekvens” som andra kan följa. Storyn ligger uppe i 24 timmar och försvinner sedan.

Instagram vill genom detta få användarna att ”fylla igen glappen” mellan sina bilder, som de generellt sett lägger lite mer energi på. Kevin Systrom, Instagrams medgrundare och CEO, intervjuades av The Verge där han bland annat sa:
”Om Instagram är byggt runt highlights, fyller vi nu igen glappet där emellan – och börjar handla mer om de visuella uttrycken generellt. Vi fångar alla världens ögonblick, inte bara de bästa.”
Du kan läsa hela artikeln här.

Fenomenet Instagram Stories är intressant på två sätt. Dels finns en genuin möjlighet för er som företag att marknadsföra er mer och bättre på Instagram. Dels är det intressant att fundera på var denna utveckling leder generellt om man överblickar sociala medie-trender inför 2017. Men låt oss för detta inlägg fokusera på hur ni skulle kunna använda Instagram Stories för er digitala marknadsföring. För detta ändamål har vi tagit fram tre exempel på företag som använder Instagram Stories på ett bra sätt.

 

1. Era produkter in action

Att visa er produkt in action i människors vardagsliv kan vara ett mycket kraftfullt grepp. Som potentiell kund kopplar man med innehåll som visar hur den här produkten kommer få mig att känna. Ett exempel på detta är företaget BeyondYoga som gör träningskläder. De lät en person köra ett Yoga-pass i deras kläder och la ut det på Instagram Stories.

Kolla BeyondYogas Instagram-konto här.

 

2. Bakom kulisserna

Kanske det mest uppenbara sättet att använda den nya funktionen är att ta med följarna bakom kulisserna i företaget. Men något kan vi nog ändå lära oss av sociala medie-kungarna på Taco Bell. Deras Snapchat-konto har länge varit känt som ett kanonexempel på kundkommunikation, men nu har de förstås även tagit över på Instagram. Taco Bell använder kreativa grepp för att skapa humoristiska stories som bygger en känsla av vänskapsband mellan företaget och följarna. Där finns mycket att inspireras av när det kommer till att slå an en personlig ton.

Här är Taco Bells första Instagram Story någonsin:

 

3. Driv konverteringar

Använd Instagram Stories för att driva konverteringar! Ni kan belöna trogna följare med olika rabattkuponger eller sneak peaks för nya produkter. Som sagt ligger en story bara uppe i 24 timmar så det är perfekt för att göra snabba kampanjer.

Här är J.Crew’s Instagram Story från släppet av en ny produkt:

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy