3 goda skäl att bry sig om användarupplevelsen

4

Publicerad 10 juni 16, 15:06 av Alette Sörensen

Har du någon gång lämnat en mobilsida eftersom det var trögt att ladda den? Då är du inte ensam. Enligt Google lämnar nio av tio personer mobilsidan om de inte snabbt kan hitta det de sökte. För företag innebär detta risken att förlora en ny, intresserad besökare – kanske till och med en potentiell kund. Hur undviker man att hamna där? Det handlar om att lägga fokus på användarupplevelsen.

I det här inlägget tittar vi närmare på fördelarna med att ta användarupplevelsen på allvar, att mäta den och att arbeta med att förbättra den. En del av detta arbete är att säkerställa att hemsidan är mobilvänlig. I ett tidigare inlägg refererade vi till statistik från Google som säger att mer än hälften av sökningarna som görs numera sker via mobilen. Det gör att vi kan dra slutsatsen att en bra mobilsida är mer än en god idé, det är ett måste.

 

UX?

Mobilvänligheten är inte det enda som innefattas i användarupplevelsen. Begreppet som ofta förkortas UX från engelskans User Experience, handlar om att utgå från användarens perspektiv. Syftet är att få nöjda användare genom att förbättra användarvänligheten hos en produkt eller tjänst – i detta fall en hemsida. Man vill möta användarens behov genom att göra sidan enkel att använda, effektiv och estetisk. Det handlar om aspekter som:

– Är sidan smidig att använda?

– Är det enkelt att hitta svaren som ges på sidan?

– Är den tillgänglig och anpassad oavsett enhet eller skärmstorlek?

– Är det en hemsida man vill besöka flera gånger, kanske till och med dela länken i sociala medier?

 

Om hemsidan inte är skapad med användaren i fokus hjälper det inte lika mycket att man har den allra bästa tjänsten eller produkten – besökaren behöver få uppleva det genom hemsidan. Det kräver lite extra ansträngning, men det har stora fördelar. Här listar vi tre av dem:

 

1. En stabil grund för din marknadsföring

Din digitala marknadsföring börjar med hemsidan. Det är en del av det vi kallar dina ägda medier – de som du hanterar och kontrollerar själv. Här hittar nuvarande kunder, potentiella kunder eller kanske blivande kollegor, information om och bedömer företaget. Många gånger är hemsidan första intrycket av ditt företag, där besökarna för första gången får uppleva ditt varumärke. Det gör ägda medier till grunden för din marknadsföring. Det är först när grunden är stabil – och hemsidan är redo att ge dina besökaren en positiv upplevelse – som det är dags att attrahera trafik via köpta medier. Därefter kan du bli belönad för dina ansträngningar genom förtjänta medier. Här kan du läsa mer om hur vi ser på marknadsföring, och samspelet mellan ägda, köpta och förtjänta medier.

 

2. SEO – Google bryr sig om användarupplevelsen

En annan viktig vinst med att utgå från användarupplevelsen är vad det gör för hemsidans synlighet på sökmotorerna. Google bryr sig om användarupplevelsen eftersom de vill ha nöjda användare som använder tjänsten om och om igen. En bra upplevelse av Google innebär också att resultatet som ges, de hemsidor Google länkar till, ger snabba och relevanta svar på sökfrågan. Därför tar Google hänsyn till användarupplevelsen när de rankar hemsidor.

Sedan en tid tillbaka har Google gjort det möjligt att mäta en hemsidas mobilvänlighet – och därmed förutsättningar för att ranka bättre i resultatlistan – genom deras mobilvänlighetstest. Testet återspeglar hur central mobilen är för att generera trafik till hemsidan. Vi vänder oss till det som ligger närmast, mobilen, när vi snabbt vill ha information – också inför att göra ett köp. Genom att tänka ”mobile first” och designa en hemsida med mobilanvändare i fokus, gör man sidan enklare, snabbare och tydligare. Resultatet är att hemsidan blir mer användarvänlig.

 

I början av månaden lanserade Google ett nytt mätverktyg för att utvärdera en hemsidas användarvänlighet. I den nya versionen tittar man också på hemsidans laddningstid. Tre aspekter mäts:

– Mobilvänlighet – kvaliteten på användarupplevelsen. Här belönas bland annat tryckbara knappar, att det är enkelt att navigera från en liten skärm och att den viktigaste informationen presenteras längst upp.

– Mobilsidans hastighet – hur lång tid det tar att ladda sidan.

– Hemsidans hastighet i desktop – hur lång tid det tar att ladda desktop-versionen.

Varje parameter får en score utav 100 som är toppbetyget. Resultatet avslutas med en rapport som listar vad som kan göras för att förbättra sidans betyg och därmed öka chanserna till bättre synlighet på Google.

 

3. Det lönar sig

Den tredje punkten är resultatet av de två första. Genom att börja i rätt ände – med en hemsida som är väl värd att besöka – får du bättre förutsättningar att få relevanta och nöjda besökare som kommer tillbaka.

Ännu bättre blir det när du dessutom arbetar med konverteringsoptimering, som går hand i hand med användarupplevelsen. Det gör du genom att se över hur väl hemsidan presterar utifrån vad du vill uppnå med den. Arbeta med text och design för att uppmuntra besökarna att agera så som du önskar. Det kan handla om att göra ett köp, boka ett möte, fylla i ett formulär eller ladda ner en app. (Här kan du förresten läsa några tips om hur du skriver attraktiva CTA-texter). Det kan innebära att testa sig fram, lära känna sina besökare och se vad som fungerar. Men igen, när målet är att behålla trafiken som kommer till sidan och vinna nya kunder – då är det värt det.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy