3 steg mot att etablera en relation med dina besökare

3

Publicerad 08 februari 11, 11:02 av Viva Media

Många har försökt bygga ett bra och etablerat varumärke utan att lyckas. Det kan handla om globala ambitioner, men även förhoppningen om att bygga den bästa kvartersbutiken. Flera har även ställt sig frågan; ”På vilket sätt ska jag ta betalt för mina tjänster?” En fråga som har många svar. Några varumärken siktar på att vara billigast på marknaden, medan andra riktar in sig på att vara exklusiva.

Men hur etablerar man en kontakt där relationen mellan kund och varumärke blir så stark att priset spelar mindre roll? Man vill nå en punkt där själva ägandet blir viktigare än ett högre pris. Mycket handlar om att etablera en god relation. Men det behöver inte bara handla om pris. Inom internethandel är relationen som man bygger med sina kunder är A & O.

Besökaren har alltid behov. Det gäller för dig att tillgodose och ta fördel av dessa behov på bästa sätt. Följ dessa tre steg för att ta rätt väg mot en etablerad relation:

1. Besökaren skall känna en säkerhet

Först av allt måste besökaren känna att man är välkommen och att det finns en säker omgivning. Inom E-handel är naturligtvis igenkännande och navigation nyckelbitar. Man skall kunna se att det är en seriös aktör eller webbshop vid första anblicken. Ett behov av trygghet!

Precis som en vanlig butik ska man kunna presentera de produkter som man är expert på. Besökaren känner sig förhoppningsvis benägen att ta ett steg in på din sida.

När väl en första kontakt är etablerad och till och med ett första köp kan ha genomförts är det perfekt att presentera fler erbjudanden. I detta fall väljer många att arbeta med ett nyhetsbrev. Något som är otroligt viktigt i det fortsatta byggandet av en god relation.

2. Skapa en vänlig omgivning

När väl dina besökare har blivit återkommande kunder så gäller det att bygga vidare på etableringen av relationen. Att fortsätta erbjuda en säker omgivning. Förändringar i design eller betalningssätt kan innebära att tryggheten försvinner.

Tänk dig att man driver en lanthandel. Men lanthandeln tvingas byta ägare. Ägarbytet leder troligtvis till att uppbyggda relationer och tryggheten i att låta en främmande person behandla råvarorna försvinner. En stor förändring som kan äventyra hela verksamheten.

Gör gärna förändringar. Men tänk på att det är kärnan i din verksamhet som gjort att kunderna kommit och stannat kvar.

3. Etablera en relation

Vänliga miljöer och igenkännande är fantastiskt. Det är många som gått till den där lanthandeln i flera år. Det har byggts upp relationer till kunder och mellan kunder. När man möts har man ett samtalsämne. Om lanthandeln blivit en ICA-butik hade övergången troligtvis gått smidigare eftersom det troligtvis redan finns en etablerad relation till konceptet.

Faktum är att vi gillar etablerade relationer. Känner man igen något så hat man en benägenhet att ta kontakt och hålla sig fast. Kan en

Två personer som kommer från samma stad som träffas på charter har en benägenhet att ta kontakt med varandra. Trots att de inte ens känner varandra. Men det inger en trygghet och igenkännande. De har byggt en relation genom att de bor i samma stad.

Starka relationer bygger på trygghet och starka ideal. Det är upp till dig att kommunicera detta via din hemsida!

Hur ska du skapa det på egen hand?

Ta en titt på din verksamhet och fundera över vad dina kunder har gemensamt! Vad söker de? Hur är de? Hur agerar man?

Sedan kan du fråga dig själv hur man skapar dessa värderingar och bygger relationer. Har du en exklusiv produkt ska du inte vara rädd för att ta betalt. Men se till att göra det på rätt sätt!

Detta gäller för alla typer av verksamheter, stora som små. Det gäller bara att hitta rätt väg och erbjuda sina besökare en trygghet på det sätt som passar er. Är du beredd att satsa? Vad är dina främsta tillgångar för att få till en solid och långvarig relation?

 

Läs mer om hur man kan bygga relationer med hjälp av sociala medier!

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy