4 sätt storytelling hjälper din SEO

3

Publicerad 20 januari 17, 14:01 av Hanna Karlsson

Storytelling och SEO känns kanske som ett udda par, men faktum är att de har mer gemensamt än man kan tro. Storytelling kan nämligen ge oväntat bra resultat på ens synlighet i sökmotorerna!

 

Vilka är fördelarna med att kombinera storytelling och SEO?

1. Förbättrad click-through-rate genom varumärkeskännedom

Om ni tidigare har väckt en besökares intresse genom storytelling kommer de känna igen ert varumärke. Det gör dem mer benägna att klicka på ett företag i Googles sökresultat när ni dyker upp där, och ni får högre click-through-rate (CTR). Det är nämligen inte bara ett sökords position som avgör om en besökare klickar sig in på er sajt. Om en besökare känner igen ert varumärke är det troligt att de väljer er över en konkurrent som de inte känner igen, trots att konkurrenten har bättre position på ett visst sökord.

 

2. Behålla besökarnas intresse

När man fått in en besökare på sin sajt vill man ju att de ska stanna! Om ni kan fånga en besökare med en intressant story kommer de stanna tills de läst klart. Detta gynnar ert SEO-arbete då Google ser att besökaren kom fram till relevant innehåll och ni kommer troligen belönas med bättre synlighet.

 

3. Länkvärde genom delningsvänligt innehåll

Som du kanske vet är länkvärde en viktig rankingfaktor. Det vill säga hur många trovärdiga externa domäner som länkar till din sida. Här kan storytelling hjälpa dig att få in fler länkar. Genom att knyta an på ett känslomässigt plan genom storytelling kommer besökare minnas ditt varumärke och vara mer benägna att länka till dig från sina egna bloggar och sidor. Vi gillar ju alla att dela med oss av en bra historia!

 

4. Bättre räckvidd för era storys

Det finns inte bara fördelar för SEO att dra nytta av med hjälp av storytelling, utan SEO-arbete kan även hjälpa ditt storytelling-arbete. Alla har vi väl varit med om att vi skrivit något riktigt bra, men trafiken uteblir och storyn lyfter liksom inte. Här kan bra SEO hjälpa till. Se till att din story utrustas med en bra textformatering i form av tydlig styckeindelning, intressanta rubriker och gärna listor. Skriv även bra meta-titel och meta-description samt märk upp sidans bilder med alt-attribut. Detta kommer öka chanserna för synlighet av din story.

 

Var kan man använda SEO Storytelling?

 

  • Produktbeskrivningar

Om du driver e-handel har du en gyllene möjlighet att implementera SEO Storytelling i dina produktbeskrivningar. Beskriv hur din produkt löser ett problem och gör det med glimten i ögat. En besökare som du fått att le kommer med största säkerhet att återvända. Behöver du inspiration? CoolStuff gör det som vanligt väldigt bra.

 

  • Företagspresentation

En företagspresentation eller Om oss-sida blir ofta väldigt tråkigt. Ta tillfället i akt att berätta något om företag som berör! Du kan till exempel låta personalen berätta om företaget, eller kanske en av era kunder? Med storytelling kommer ni väcka känslor för ert varumärke. Kombinera gärna text, bild, video och citat för att skapa den rätta känslan.

 

  • Kampanj

Använd storytelling för att slå er in på en ny marknad. Som du säkert vet kan det ta tid att öka sin synlighet på Google inom ett nytt område, men genom att använda storytelling för att förstärka SEO:n så snabbar du på processen. Genom att skapa delningsvänligt innehåll får ni värdefulla naturliga länkar till den nya kategorin eller affärsområdet och synligheten får en kickstart.

 

Läs mer om Storytelling i våra tidigare blogginlägg:

Hur du bygger kommunikationen med hjälp av storytelling

Varför ska man använda storytelling?

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!