Använd emojis för att öka klickfrekvensen

2

Emojis, världens gemensamma känslospråk fortsätter sitt segertåg. Idag använder 92 procent av alla människor emojis och 30,4 procent använder dem flera gånger varje dag. Studier visar att ditt företag kan förmedla både mer kompetens och värme om du använder emojis i din kommunikation.

Emojis slog igenom för åtta år sedan. Under World Emoji Day i fjol lyste Empire State Building passande gult och The Royal Opera House i London publicerade 20 välkända operor och baletter emoji-form online. Som ni säkert vet så fick det globala språket i fjol även en egen film.

Det är inte bara mellan vänner, familj och partners som emoji-språket kan ha en viktig funktion. En studie har faktiskt visat på att deltagare som mottagit meddelanden med emojis har tenderat att minnas innehållet bättre än deltagare som fick meddelanden utan emojis. Resultatet av studien tyder helt klart på att emojis kan få dina meddelanden att bli lättare att minnas.


Signalerar både kompetens och värme

Samma studie har också visat att användningen av emojis kan hjälpa ditt företag att framstå som mer vänskapligt; deltagare som chattade online med en expert som använde emojis ansåg just denna expert vara både mer vänskaplig och kompetent, jämfört med de deltagare som chattade med en expert som inte använde sig av emojis.


Att tänka på innan du använder Emojis i sociala medier

Okej, vi har konstaterat att det kan vara effektivt att använda emojis i ditt företags kommunikation. Men det betyder inte att alla sätt att använda emojis på fungerar lika bra.
Som vilket språk som helst så är det bra att kunna språket någorlunda innan man kommunicerar professionellt. Här kommer några tankar som kan vara bra att ha med sig:

• Var noga med att emojin du använder är förståelig och passar det du vill förmedla.
• Tänk på att emojin ska förstärka det du vill kommunicera. Kom ihåg att tänka lite som i ett vanligt samtal med de naturliga ansiktsuttryck som medföljer.
• Gå inte utanför ramen för ditt varumärke. Driver du en redovisningsbyrå så ska du nog inte använda pussmunnar osv, utan kanske hålla dig till mer enklare Emojis som ”applåden”, ”high fiven” eller ”händerna i luften” etc.
• Försök inte lätta upp ett allvarligt budskap med emojis, då blir det bara märkligt. Som i den här tweeten av Hillary Clinton:

Lyckade kampanjer med Emojis

socialseeder.com kan du som inte får nog av emojis läsa om åtta reklamkampanjer som använt emojis på ett kreativt och effektfullt sätt. Här hittar vi alltifrån McDonalds till WWF (Världsnaturfonden), som visar att du med emojis kan tilltala helt olika målgrupper och uppnå olika syften. Här ser ni WWF:s reklamfilm:

 

 

 

 

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
3

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy