Att lyckas med E-handel

2

Publicerad 27 juli 11, 14:07 av Henrik Zobal

E-handeln växer i Sverige! Omsättningen 2010 uppgick till 25 miljarder kronor, vilket är en ökning med 13,1 procent sedan 2009. En av de vanligaste kundkategorierna hos oss på MediaAnalys är företag som satsar just på nätförsäljning via sin webbshop. Vi har kunder inom i stort sätt alla typer av branscher, allt från försäljning av barnkläder till möbler och inredning. Genom nätet efterfrågas idag alla möjliga produkter – så det är inte så konstigt att allt fler företagare förstår att det finns goda möjligheter att göra bra affärer genom en egen webbutik.

Men alla som startar en webbshop blir tyvärr inte framgångsrika. Hur ska man då göra för att få full fart på affärerna genom sin internetbutik?

Några generella tips är:

  • Skaffa en webbshop som är flexibel, sökmotorvänlig och som även är funktionsmässig som affärssystem (kundregister, lagerhantering, leveranshantering etc).
  • Erbjud många olika betalningslösningar.
  • Var generös med frakt och fria returer. Många som handlar tycker detta är viktigt.
  • Ha en effektiv kassafunktion. Undersökningar visar att flertalet besökare hoppar av ett köp pga för många och otydliga steg i kassafunktionen.
  • Driv in relevant trafik till webbshopen genom en smart och kostnadseffektiv annonsering på Google och Facebook.
  • Lägg tid på att lära dig Google Analytics. Genom detta verktyg för webbanalys lär du dig att förstå dina kunder. Varför och hur många handlar och vilken marknadsföring som leder till faktisk försäljning.

Att starta en E-butik är idag väldigt lätt och det finns ett stort utbud av webbshoppar att välja mellan. Men för att bli framgångsrik finns det en rad aspekter att tänka på. Jag hoppas att några av tipsen ovan kan hjälpa dig att lyckas med din E-handel!

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy