Augmented Commerce 2012 – Mobil betalning, logistik & bloggshoppar

3

Publicerad 24 maj 12, 09:05 av Viva Media

Igår hölls andra uppsättningen av e-handelskonferensen Augmented Commerce – Världens Farligaste Möte på Liseberg i Göteborg. Stora ämnen under dagen var mobila betallösningar, logistik och kundkännedom via sociala medier.

Lagerhaus imponerade mest

Mest under hela dagen imponerade Lagerhaus och deras blog-up store case. Utmaningen de stod inför var att lansera sin butik på nätet. För att skapa både uppmärksamhet, Facebook Likes och boosta försäljningen i e-handeln redan från början så identifierade de fem stycken bloggerskor att samarbeta med. Kriteriet bloggerskorna valdes efter var att de redan skulle gilla och ha skrivit om Lagerhaus. De fick sedan sina egna skräddarsydda bloggshoppar – det vill säga sina egna plattformar att direkt via bloggen sälja och marknadsföra fem produkter de själva valt ut från Lagerhaus sortiment. Resultatet var att eftersom de fem bloggerskorna var genuina med sitt engagemang för Lagerhaus och Lagerhaus satsade på att bygga en god relation med dem – genererade kampanjen en stor boost i försäljningen, en trogen fan base på Facebook (vilket placerade Lagerhaus direkt #2 efter IKEA i möbel-kategorin) samt en fortlöpande försäljningskanal i form av de fem bloggerskornas bloggshoppar. Lagerhaus fick även värdefull kundförståelse i form av feedback på sortiment, marknadsföring, butiker m.m. från bloggerskorna och deras läsare.

QR shopping

 

Konkurrensen mellan mobila betallösningar

Flera tjänster kopplade till att enkelt kunna betala via mobiltelefonen presenterades. Bland dessa fanns Uppsala-baserade Payair som låter användaren köpa en produkt direkt genom att fota en QR-kod. De kommer fortsätta rulla ut intressanta samarbeten under året – ett exempel är Gymgrossisten som experimenterar med tekniken för att erbjuda QR-shopping av kosttillskott på gym – detta som komplement eller substitut till kosttillskotten många gym redan säljer fysiskt i sin entré. Shoppen består precis som den QR-butik Jetshop demonstrerade på centralstationen i Stockholm tidigare under året av affisher eller roll-ups med bilder på produkterna, kort info, pris och QR-kod.

 

Logistikens roll för helhetsupplevelsen

Det pratades även om vikten av att allt fungerar när kunden beställt en vara. Schenker talade om hur e-handlare ofta överskattar sina kunders förväntan på snabb leverans till 1-2 dagar – då kunderna i själva verket enligt undersökningar oftare förväntar sig 3-5 dagars leveranstid. En modell för att ta betalt för frakten men ändå skapa goodwill och mervärde för sina kunder är att som exempelvis Amazon jobba mer med fasta årsavgifter och medlemskap som sedan ger fri frakt oavsett hur mycket kunden beställer. Posten menade att trenden gått från att ha varit 5-7 dagar mot kortare och kortare förväntad leveranstid och beräknas hamna på ännu kortare förväntad leveranstid än 3-5 dagar inom snar framtid. Ett genomgående tema under dagen var sätt att utmana inte längre lika tydliga koncepten online och offline t.ex. klädbutiker där kunden kan välja att köpa plagg de står och kollar på med mobilen och få dem hemlevererade några dagar senare till sin bostad kostnadsfritt istället för att ta med dem direkt från butiken – att kunder faktiskt gör detta kan vara förvånande men det innebär exempelvis färre shoppingpåsar att bära på för den som är ute på en shopping spree.

 

Så för att sammanfatta dagen – social mobil kundförstådd e-handel med bra leverans – det är saker vi kommer se mer av.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!