Basiron

Fläckfri digital transformation

Galderma Nordic AB är ett globalt företag inom medicinsk sjukvård som grundades 1999. Huvudkontoret är beläget i Uppsala och en av produkterna de utvecklar är Basiron – ett receptfritt läkemedel mot akne.

15 %

2017 hade vårt arbete resulterat i att Basirons försäljning ökade med hela 15 procent och att budgeten som spenderades var 7 procent lägre än året innan.

Nr. 1

Basiron AC är nu den marknads-ledande produkten inom akne på apotek och fortsätter att öka, dessutom är den ”top of mind” i målgruppen.

2017

I augusti 2017 hade Basirons marknadsandelar på bara ett år ökat med 3 procent i fysiska butiker, det visar statistik framtagen av Nielsen.

Behov

 

Galderma upplevde att marknadsföringen för Basiron behövde ett lyft. De anlitade oss hösten 2016 för att få hjälp med marknadsföringen i en konkurrenskraftig bransch. Företaget hade förlorat marknadsandelar och önskade en större försäljning av Basiron. Galderma blev inför 2017 strategikund och vi startade arbetet med deras marknadsföring i sin helhet.

 

Vivas lösning

Unga influencers som tilltalar målgruppen var en ingrediens i marknadsföringen och den slagkraftiga kampanjen “Finnar är bajs” i sociala medier gav bra resultat.

Viva skiftade fokus från marknadsföring i traditionella kanaler till marknadsföring anpassad till målgruppens faktiska beteende – i ålder 18-25. Det ledde till ökat antal konverteringar och mer försäljning.

Sponsrade inlägg i sociala medier och kreativ annonsering på bland annat Youtube, samt programmatiska köp av både banners och video i diverse miljöer. Synergin mellan de olika marknadsföringsinsatserna skapade en helhet.

Annonser på Spotify var ett naturligt val efter den beteende- och målgruppsanalys som genomfördes i och med uppdraget. På Spotify fanns den unga målgrupp som Basiron ville rikta sig till.

Jag känner stort förtroende för Viva Media efter år av samarbete. Deras kompetens har verkligen fått vår försäljning att öka.

Elisabeth Winborg

Brand Manager på Galderma

Vivas integritetspolicy