5 tips på hur du hanterar sociala medier under semestern

3

Publicerad 19 juni 18, 08:06 av Lukas Lind

Det är långt ifrån alla företag som håller lågan på sociala medier uppe under sommarledigheten. Så om ditt företag är en av de som gör det så har ni chansen att sticka ut ur mängden just den period som svenskar surfar mest på hela året.

Vare sig du är del av ett B2B- eller B2C-företag är det positivt att vara närvarande på sociala medier under sommarmånaderna. ”Men de företag vi vänder oss mot är ju lediga och sitter inte vid datorn”, kanske du tänker. Men faktum är att vi svenskar tar med oss surfplattan, datorn eller smartphonen på semestern. Så vill du nå dina kunder i ett avslappnat och öppet sinnestillstånd är inte sommaren en tid för att ligga i lä på sociala medier. Vissa av er har ett företag som försäljningsmässigt når peaken under sommaren och då är aktivitet på sociala medier säkert mer av en självklarhet. Men jag tror ändå att ni kan få med er något från det här inlägget. Här kommer några punkter att ha i åtanke inför sommaren:


1. Schemalägg innehåll

Om du innan semestern jobbar lite extra med att producera innehåll, eller återvinna innehåll, kan du sedan använda ett planeringsverktyg för att schemalägga poster i dina olika kanaler. Det finns verktyg som Hootsuite, Sprout eller varför inte Buffer som vi använder oss av på Viva. Buffers slogan är ”A better way to share on social media” och deras tjänst är ett av de mer välanvända planeringsverktygen för sociala medier. Med Buffers gratisversion kan man schemalägga inlägg för Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ och Instagram och med någon av de betalda versionerna kan man även schemalägga för Pinterest. Verktyget är lättanvänt och i gratisversionen kan man lägga till ett konto per plattform, vilket brukar räcka ganska långt.

 

 

 

2. Svara alltid på kommentarer

Även om det är semester är det viktigt att alltid svara på kommentarer. Är er Social Media Manager ledig? Se till att det finns andra som kan axla ansvaret under veckorna hen är borta. Har du ingen sådan roll på ditt jobb utan brukar sköta det själv? Då kanske det finns någon annan som är på plats när du inte är det, som kan rycka in och svara på frågor och kommentarer. Sätt upp lite guidelines för hur ni svarar på de vanligaste frågorna så slipper du förhoppningsvis bli nedringd under semestern.


3. Verktyg för att hålla koll

Det kan behövas att du rycker in om något oförutsett skulle hända under semestern. Vill du slippa att kontinuerligt logga in för att se efter vad som hänt kan du aktivera t.ex. Google Alerts eller Talkwalker, där du får e-postnotiser när ditt företagsnamn nämns på nätet. Ibland kan det ju vara så att du snabbt behöver bemöta t.ex. desinformation eller dylikt.


4. Anordna tävlingar

Sommaren kan vara ett ypperligt läge för att anordna tävlingar. Ni vet ju själva hur rastlösheten kan drabba en under ledigheten och då kan tävlingar vara en passande aktivitet att erbjuda. Kanske driver du en fysisk butik eller produkter/tjänster som lämpar sig särskilt väl för sommaren. Tävlingar ger ofta ett bra engagemang, men kom ihåg att det finns lagar och regler när det kommer till tävlingar på sociala medier.


5. Sikta på varumärkesbyggande inlägg

Är ditt företag ett B2B? Då behöver ni inte lägga så mycket krut på LinkedIn som sjunker en del i aktivitet. Istället kan det vara bra att satsa mer på varumärkesbyggande innehåll på Facebook där många svenskar är aktiva på sommaren. För under ledigheten har många av oss mer tid för t.ex. längre läsning eller att lyssna på podcaster. Här finns det chans att påverka på djupet, helt enkelt.

 

Glöm inte att tala om att du går på semester

Om du ändå bestämmer dig för att inte publicera något på era sociala medier-konton under sommaren är det viktigt att du upplyser era följare om att det blir tyst ett tag framöver. Annars kan folk börja undra vad det är som händer och kanske genererar det i avföljningar.

 

 

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
1

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy