10 tips inför lanseringen av hemsidan

Syns man inte så finns man inte. Ja, så kan man hårddraget betona vikten av att som företag idag ha en kvalitativ och genomtänkt webbplats. Här kommer handfasta tips inför att du trycker på lanseringsknappen. 1. Anpassa efter målgrupp Det är viktigt att du skapar en hemsida som talar till den du vill att den […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Syns man inte så finns man inte. Ja, så kan man hårddraget betona vikten av att som företag idag ha en kvalitativ och genomtänkt webbplats. Här kommer handfasta tips inför att du trycker på lanseringsknappen.

1. Anpassa efter målgrupp

Det är viktigt att du skapar en hemsida som talar till den du vill att den ska tala till. För vem är det egentligen du skapar din hemsida? Vilka är deras utmaningar och vad är de intresserade av? Nästa fråga att ställa sig är vad du vill att besökaren ska göra på din hemsida. Ska de köpa produkter? Ska du förmedla kunskap? Ska den locka besökare till din butik? Ska de kunna kommunicera med andra människor? Den funktion som du vill uppnå behöver aktiveras så tidigt som möjligt på sidan. Gör det enkelt för dina besökare!

 

2. Krångla inte till kommunikationen

Försök att skriva så enkelt som möjligt för att dina kunder/besökare så snabbt som möjligt ska kunna förstå vad det är du vill förmedla. Så strunta i det jag väljer att kalla för ”skryt-språk”, alltså onödigt komplicerat språk, med akronymer, dunkla synonymer och rekordlånga meningar. Det viktigaste är att få kunden att inte känna sig exkluderad. Tänk på att ingen kan din produkt och bransch lika väl som du själv. Vad det gäller bilder på din hemsida är det viktigt att de matchar den känsla ni som företag vill leverera. Det är ofta den initiala känslan i bilden talar till mottagaren. Var den ljus? Mörk? Färgrik? Smakfull? Bilder är sinnets modersmål, så se till att välja bilder med omsorg som kompletterar eller förstärker det som sägs i skrift.


3.  Mobilanpassa din webbplats

IIS rapport ”Svenskarna och internet” visade att 85% av hela Sveriges befolkning surfade på mobilen, 76% dagligen, under 2017. Det är alltså viktigare än någonsin att tänka mobile first. Från och med mars 2018 indexerar Google först de hemsidor som redan är mobilanpassade. För de som driver en icke-mobilanpassad webbplats syns nu varningar i Search Console. Så vill du ha lättare och snabbare tillgång till kunderna, ha kontroll över din grafiska profil och undvika att besökarna behöver ladda ner en app så är mobilanpassat vägen att vandra.

4. Ha tydliga Call-To-Actions

CTA eller Call-to-action är den aktivitet du vill att en besökare på webbplatsen eller en mottagare av ett e-postutskick ska utföra. Oftast handlar det om att få besökaren att klicka på en knapp, en länk eller en bild. Det är en oerhört viktig del av en landningssida på din webbplats, där du sedan kan mäta konverteringar och se till att verkligen fånga upp de som är intresserade av det du erbjuder. Låt texten vara kort och koncis, skriv i första person, framhäv knappen ordentligt.

 

5. Välj rätt domännamn och webbhotell

Det är viktigt att besökaren hittar till din sida, det kan vi nog komma överens om. Så håll det enkelt, låt domännamnet överensstämma med ditt företagsnamn. I och med att alla kan lägga vantarna på ett domännamn är det viktigt att du registrerar namnet så fort du har startat ditt företag. Om du är i färd med att starta ett, se efter om domännamnet är ledigt redan i processen. Du kan även tänka sökmotorvänligt och låta något av de vanligaste orden som dina kunder söker på finnas med i domännamnet. Men krångla inte till det för mycket. Vad det gäller webbhotell så finns det en uppsjö av välja på. Här avgörs ditt val av hur stor webbplats du tänker bygga, vilken trafikmängd ni ska ha till hemsidan och webbhotellets responstid. Se till att webbhotellet möjliggör att ha mailadresser kopplade till domänen. Pris, support, uppsägningstid och språkstöd är andra faktorer. På testat.nu kan ni se vilken domän som kan passa ert företag.

 

 

 

 

5 SEO-tips

 

När ni lanserar en ny hemsida är en viktig del av det SEO-arbetet. Rankningen i sökmotorerna kan kraftigt påverkas om jobbet inte uträttas ordentligt. Se till att er hemsida inte tar längre än 3 sekunder att ladda, vare sig vilken webbläsare det gäller. Här kommer några centrala punkter.

 

1. Peka om URL:er

En av de absolut viktigaste punkterna. Se till att spara ner alla URL:er från din gamla webbplats innan du sätter igång arbetet med den nya. Det enklaste sättet är att man sparar ner sin XML-sitemap. Man kan även hitta URL:er i Google Search Console, under söktrafik –> sökanalys –> klick –> sidor. Här kan man generera en lista med alla URL:er som Google har indexerat och sedan exportera till en CSV-fil.


2. Tänk igenom strukturen

Tänk på webbplatsens struktur redan innan du börjar bygga den. En välplanerad länkstruktur underlättar för ”Google-crawlers” att enkelt navigera mellan sidorna på en webbplats. Interna länkar kan hjälpa till att minska djupet av din webbplats genom att skapa relevanta kopplingar mellan sidor på din webbplats. Glöm inte bort att bygga specifika landningssidor för sökord som du vill synas på.

 

3. Skapa en egen 404-sida

Felsidor eller 404-sidor är de sidor som visas för besökaren som försökt besöka en sida på webbplatsen som inte finns. Det är långt ifrån alla webbplatser som har skapat egna 404-sidor. 404-sidor innebär ofta en hög bounce rate, men det går faktiskt att skapa en sida som fångar upp besökaren och inte endast lämnar den klassiska ”tillbaka”-länken som det enda alternativet. Har du till exempel en e-handel kan det vara smart att låta 404-sidan bestå av ett sökfält där besökaren som var på jakt efter en viss produkt (vars sida strular) kan göra en ny sökning. Tips är att låta din 404-sidan ha en klickbar logga, ett sökfält, förklaringar, länkar till populära sidor och gärna en länk där besökaren enkelt kan maila till ansvarig.

 

4. Google Analytics — säkerställ spårning

Se till att flytta över den gamla spårningskoden till den nya webbplatsen innan du lanserar den. Säkerställ att spårningen fungerar genom att titta i ditt Google Analytics-konto under  realtid -> översikt. Glöm inte bort att uppdatera dina mål i Google Analytics eftersom URL:er kan ha förändrats och namn på formulär som du vill mäta har bytt namn.


5. Skapa ett översiktsdokument

Att bygga en ny sajt kan vara ett stort arbete med hundratals undersidor att ha koll på. Vissa system kräver dessutom manuella omredigeringar, medan vissa servrar möjliggör det automatiskt med ett knapptryck. Se till att ha koll på allt innehåll genom att skapa ett översiktsdokument som du noggrant bockar av genom processen. Använder ni t.ex. ett delat dokument på Google Drive kan samarbetet fungera utmärkt när ni flyttar URL:erna utan att riskera brutna länkar.
 

Vill du ha fler SEO-tips inför lanseringen av din hemsida har vi skrivit om det i ett tidigare blogginlägg.