100% (not provided) i Google Analytics – 3 sätt att analysera runt problemet
Har sökfrasen (not provided) stigit över 90% i din organiska statistik? Tidigare denna vecka gjorde Google en ändring så att sökfraser från Googles organiska söktrafik inte skickas med till webbanalysverktyg. Användare av Google Analytics och andra verktyg har märkt hur (not provided) stigit det senaste året men denna vecka steg andelen över 80% strecket för […]
Har sökfrasen (not provided) stigit över 90% i din organiska statistik?
Tidigare denna vecka gjorde Google en ändring så att sökfraser från Googles organiska söktrafik inte skickas med till webbanalysverktyg. Användare av Google Analytics och andra verktyg har märkt hur (not provided) stigit det senaste året men denna vecka steg andelen över 80% strecket för så gott som alla webbplatser.
Vad kan du då göra när du inte har tillgång till dimensionen sökord i Google Analytics? Det beror lite på vilka frågor du försöker besvara. Nedan är en lista med förslag på sätt att analysera saker som du tidigare kunde använda organiska sökordsrapporten till. Om du har fler tips på sätt att kringgå (not provided) kom gärna med förslag i kommentarerna.
1. Analysera målsidor som drev organisk trafik och jämför med din ranking-statistik
Du har fortfarande tillgång till dimensionen Målsidor och kan kombinera den med annan data för att se vilka vägar besökare kom in till din webbplats. Om du kombinerar statistik kring vilka sidor som faktiskt drev organisk trafik med statistik från ett rankingverktyg kan du få en idé om vad besökarna letar efter på dessa sidor. Gör detta genom att använda standardsegmentet Ej betald söktraffik (bild nedan) och rapporten Innehåll>Målsidor. Kom ihåg att även kolla på mätpunkter för kvalité såsom avvisningsfrekvens, besöksdjup, konverteringsgrad, etc. så du ser om trafiken är relevant.
2. Jämför Adwords visningsstatistik för varumärke och organisk trafikmängd
Vill du veta hur stor del av din organiska trafik som är varumärkessökningar? Om du har budget för det lägg upp Adwordskampanjer på varumärke och iakttag hur många visningar annonserna får. Om dina varumärkesannonser visas lika mycket vecka för vecka medan den organiska trafiken på din webbplats ökar kan du räkna med att dina SEO insatser bär frukt och nya besökare hittar dina målsidor via ej varumärkessökningar.
Vill du ha underlag för sökfraser att optimera dina målsidor efter? Flera företag rapporterar framgång efter att analyserat vilka fraser via CPC som hade bäst konvertering och kvalitétsmetrics för att sedan ta med det till sina SEO-beslut. Så även om bara 5-10% av deras trafik kommer från CPC och de behöver betala för den får de information från dessa besökare som de kan applicera för att driva relevant organisk trafik. Observera att det ofta finns skillnader i beteenden mellan besökare från CPC och organisk söktrafik, men med detta i åtanke finns även överlappningar.
3. Analysera dina Webbplatssökningar & Webbplatssökningar>Sidor
Om du har ett internt sökfält på din webbplats, försäkra dig om att du har spårning av webbplatssökning aktiverat i ditt Google Analytics. Här kan du fortfarande se exakt vilka sökfraser som dina besökare använt. Under Innehåll>Webbplatssökning>Sidor hittar du även exakt vilka URLer på din webbplats som dessa sökningar gjorts ifrån. Eftersom dessa sökfraser bygger på besökarens intention kan du ana dig till vilken sökfras de kom till målsidan på. Finns det något innehåll som du bör lägga till på målsidan? Finns det något innehåll du bör lägga till eller göra tydligare på webbplatsen i stort?