Viva

3 mätvärden som hjälper dig förstå din AdWords-affär

E-handel Google Ads
Publicerad , senaste uppdatering

När du startar annonseringen på Google för din e-handel är det viktigt att hela tiden följa upp resultatet och se vad som kan effektiviseras för att ge ännu högre avkastning. För att kunna göra det behöver all spårning vara på plats, men man måste också veta hur alla siffror ska tolkas. I det här inlägget tipsar vi om hur du kan läsa av och förbättra effekten av din annonsering på AdWords.

 

1. Nyckeltal

Vilka marginaler har du på dina produkter? Hur stor andel av varje köp kan du tänka dig att betala i marknadsföring via AdWords? Börja alltid med att definiera dina nyckeltal – anpassa och utvärdera sedan kampanjen därefter.

 

2. Attributionsmodeller

Sökprocessen bakom ett köp eller en konvertering ser olika ut. Många gånger tittar man bara på vilket sökord som hade sista klicket innan en konvertering och lägger sedan all intäkt på det sökordet. Då finns en risk att man pausar sökord som har få konverteringar på sista klicket men som ofta finns med längs vägen innan dess. I AdWords kan man se vilken skillnad olika attributionsmodeller gör under Verktyg -> Attribution -> Attributionsmodeller. Du kan även lägga till en kolumn för assisterande konverteringar genom att i exempelvis kampanjvyn gå in på Kolumner -> Tillskrivning -> Klickassisterande konverteringar.

 

3. Customer Lifetime Value (CLV)

Optimera din annonsering genom att ta reda på hur stor andel av kunderna som kommer via AdWords som är nya och hur stor andel som blir återkommande kunder. Om du har många återkommande kunder kan det vara värt att ha en negativ ROI på det första köpet eftersom CLV, kundens långsiktiga värde är tillräckligt högt. Om du tänker på vilken CLV dina nya kunder har så kan du ta in en större volym nya kunder via AdWords, tack vare att du kan lägga högre bud och synas på bättre positioner än vad du kan om du bara räknar den första affären.