3 punkter för en lyckad Facebook strategi; Del 2
Efter att vi tidigare tittat på del 1 av 3 punkter för en lyckad Facebook strategi, är det nu dags att gå lite djupare inom del 2 för att titta på hur ni skapar interaktion på sidan. Hur skapar ni egentligen dialog och hur kan ni dra nytta av det faktum att Facebook är ett utmärkt […]
Efter att vi tidigare tittat på del 1 av 3 punkter för en lyckad Facebook strategi, är det nu dags att gå lite djupare inom del 2 för att titta på hur ni skapar interaktion på sidan. Hur skapar ni egentligen dialog och hur kan ni dra nytta av det faktum att Facebook är ett utmärkt verktyg för att sprida vidare information om ert företag organiskt?
Här kommer fortsättningen av de sammanställda tipsen och råden kring hur ni skapar en lyckad Facebook strategi.
4. Skapa och delta i dialoger
5. Word of mouth
Utnyttja det faktum att Facebook är utmärkt för att organiskt sprida vidare information om ert företag och ni kan även få en större och bättre kontroll över vilken information som når era kunder, medlemmar och fans. På så sätt får ni även en större kontroll över åsikterna som bildas om er som företag. Men då kunder litar mer på andra kunder är självklart det bästa sättet att få ut er information genom word of mouth.
På Facebook gör ni detta genom att exempelvis be era medlemmar att bjuda in sina vänner att bli medlemmar och fans till er. Men självklart måste det då finnas ett värde i att bli medlem eller fan till er på Facebook. Är ni kreativa skapar ni ett så pass unikt och intressant innehåll att era medlemmar och fans på egen hand involverar och bjuder in sina vänner. Ge er medlemmar ett värde och en anledning till att dela er sida helt enkelt. Det kan vara alltifrån tävlingar med fina priser till unika rabatter som inga andra än era Facebook fans har tillgång till. Att bara dela med sig av ‘inside information’ om företaget kan även vara väldigt effektivt eftersom fans är mer trogna ett märke och berättar om det för sina vänner om de känner att de har en unik insikt i företaget. Det handlar med andra ord om att ge era fans något som de inte kan få tag på någon annanstans.
6. Aktiva medlemmar och fans
Det är även genom att ge era fans något som de inte kan få tag på någon annanstans som ni kan få era Facebook fans att gå ifrån ‘bara’ medlem till aktiva kunder som genomför ett köp.
Ett av de enklaste tipsen för er Facebook strategi står därför Jeremiah Owyang för när han menar att vi ska förmedla korta och raka uppmaningar direkt på er landningssida för att faktiskt också konvertera.
Be kunderna att Gilla er sida och anmäla sig till nyhetsbrev. Men viktigast är ändå att ge era fans möjligheten att få exklusiva erbjudanden, möjligheten att enkelt kunna titta runt bland företagets produkter och även genomföra ett köp. Ett företag som har varit väldigt framgångsrika i strategin att just leda sina nya besökare direkt till en sida med ett exklusivt erbjudande är Sears.
Har ni själva några andra punkter som ni använder er av när ni planerar er Facebook strategi eller tycker du att jag missat något viktigt?
Dela gärna med er av era erfarenheter eller andra synpunkter i kommentarerna.
Källor:
http://www.slideshare.net/Webbanalys/sociala-media
http://www.web-strategist.com/blog/category/facebook-strategy/
http://www.driva-eget.se/-540241
http://www.toprankblog.com/2010/01/facebook-marketing-fan-pages/