3 saker du behöver veta om Googles romans med Twitter
1. Google ger upp kampen om sociala medier Sociala medier är ett stort område där Google har försökt men aldrig riktigt lyckats. Deras största satsning på arenan Google+ har de satsat enormt mycket på utan någon riktig framgång. Stående skämtet är ju att endast Googles anställda använder sig av tjänsten och kanske märks det […]
1. Google ger upp kampen om sociala medier
Sociala medier är ett stort område där Google har försökt men aldrig riktigt lyckats. Deras största satsning på arenan Google+ har de satsat enormt mycket på utan någon riktig framgång. Stående skämtet är ju att endast Googles anställda använder sig av tjänsten och kanske märks det nu när Google skickar signaler om att Google+ som just en social medietjänst kan läggas ner. Signalen förstärktes när de nyligen meddelade att de ska påbörja ett samarbete med Twitter.
Uppgörelsen ger Google tillgång till Twitters flöde av tweets även kallad ”firehose”. Namnet ska vara en metafor kring allt innehåll som Twitter-användare skapar löpande, närmare 9000 (!) tweets per sekund. Förenklat innebär det att Google nu får en direkt plugin i Twitter som gör att de kommer åt all information och data i realtid. Ur en strategisk företagssynpunkt är all form av live-data, realtid-sökningar, information och content väldigt viktig för Google.
Söket är fortfarande den absolut viktigaste inkomstkällan för Google och därför jobbar de ständigt med att förbättra sökupplevelsen för oss användare. I tillägg till detta kommer realtid-marknadsföring bli allt viktigare. Här blir Twitter en strategisk viktig partner som kan förse dem med enormt mycket realtid-data.
2. Konkurrens om socialt är hård – Twitter vill bli större
För Twitters del handlar det om exponering på en global skala där Twitter vill bli en större aktör. Av de fem stora inom sociala medier har Twitter den minsta marknadsandelen (Facebook, Linkedin, Pinterest, Instagram och Twitter). Enligt rapporten Svenskar och Internet 2014, använder 19 procent Twitter i Sverige. Det är helt ok siffror men jämfört med Facebooks 68 procent blir det pinsamma siffror.
Utöver Facebook kommer relativt nya medier som Instagram, Pinterest och Snapchat, där de två första redan gått om, och där även Snapchat är på god väg att gå om Twitter. Kort och gott måste Twitter agera, breddas och nå en större publik. Då blir ett partnerskap med största fisken i vattnet, Google, ganska logisk.
??3. Sök och socialt blir allt mer sammanflätade
Idag när du Googlar kan du redan se ”färska” bilder från Twitter-flöden, men tweetsen dröjer och troligen kan de börja dyka upp i sökflödet under slutet av året. Det vi dock kan konstatera är att socialt och sök sammanflätas och diskussionen om vilken plattform som är bäst blir allt mer irrelevant. Gränslandet för socialt och sök suddas allt mer ut helt enkelt. Jobbar man med sök måste man förstå socialt bättre och vice versa.
Det som händer här är ju oerhört intressant och från Vivas perspektiv följer vi självklart utvecklingen väldigt noga. Vårt mål är alltid medieinvesteringar om ger resultat och därför känns det här samarbetet riktigt spännande. För oss är det extra roligt att både Google och Twitter kommer till Mediedagen och självklart ska vi då ta tillfället i akt att lyfta frågorna kring framtiden för sök och socialt.
Let’s Viva and expect more!
Arash Gilan
vice VD Viva Media Group