3 simpla element som fångar dina kunder
Alla känner väl till McDonalds, ett multinationellt företag som gjort business av att, på nästan industriellt vis, utfodra generationer av människor världen över med mat inom ett koncept, prisbild och affärsidé som passar på en global arena. Men vem kunde egentligen förutspå den guldgruva som fanns i en köttbit placerad mellan två brödbitar för runt […]
Alla känner väl till McDonalds, ett multinationellt företag som gjort business av att, på nästan industriellt vis, utfodra generationer av människor världen över med mat inom ett koncept, prisbild och affärsidé som passar på en global arena. Men vem kunde egentligen förutspå den guldgruva som fanns i en köttbit placerad mellan två brödbitar för runt 50 år sedan?
Sanningen är att McDonalds inte var först på marknaden och först med idén att servera lättillgänglig mat till ett bra pris. Själva historien har egentligen sin början i automobiliseringen av USA och det stora vägnätet som kom till när bilarna började bli tillgängliga för den växande medelklassen. En hamburgare var helt enkelt en bra måltid att inta i bilen efter ett snabbt stopp på en diner ut med vägen.
McDonalds var inte först, men de blev störst
Bland de första att tillverka hamburgare på löpande band var egentligen den mindre kända kedjan White Castle. Men för att göra en lång historia kort var McDonalds egentligen skickligare på att nyttja potentialen i franchise-segmentet och kunde globalisera sin verksamhet med samma koncept världen över.
Det kanske känns simpelt när man ser tillbaka på det, Men sanningen är att McDonalds trodde på sin idé och arbetade mot en vision. I den här artikeln hade jag tänkt presentera tre simpla innehållstips som med rätt omtanke kan få din verksamhet att växa. Tipsen är kanske inte simpla i den mån de gör nytta, dock simpla i den aspekten att man med enkla verktyg, snabba insatser och en god idé kan göra stor skillnad.
1. Den ultimata rubriken
Som du säkert redan vet är rubriken ett viktigt element för att dina potentiella kunder ska kunna skapa sig en uppfattning om sidans innehåll. Men på vilket sätt kan man arbeta för att väcka intresse med ett begränsat utrymme?
I en av webbanalysföretaget KISSmetrics senaste studier har man kommit fram till att en besökare tenderar att ta del av de tre första och de tre sista orden av en rubrik. Resten sorlas bort i jakten på rätt information. För att du ska kunna ta in dina besökare och få dem att ta del av ditt innehåll behöver du få fram budskapet på rätt sätt. Det handlar inte bara om att använda rätt termer och en tonalitet som passar. Dessutom behöver rubriken även erbjuda rätt mix av innehåll.
Hitta rätt mönster
Generellt sett kan man säga att en rubrik som fångar dina kunder och som även får dem att stanna på sidan, till att börja med bör den vara relevant, men det finns även vissa mönster du kan använda dig av.
Kom ihåg att den ultimata rubriken ofta innehåller ett löfte som ska infrias, d.v.s. att beskriver du din tjänst som ’prisvärd’ bör den även kännas som prisvärd. Den ska dessutom vara rationell, alltså inte sväva iväg allt för mycket från verkligheten. Andra viktiga delar är adjektiv som beskriver naturen av produkten eller handlingen samt en siffra som ger känslan av en guide eller en enkel ’att-göra-lista’
Ta rubriken till detta inlägg som ett exempel.
2. Berätta din historia
En bra historia fångar alltid besökaren och får den att ta del av mer av ditt innehåll. Sanningen är den att arbeta aktivt med storytelling tillsätter ett unikt värde till ditt webbinnehåll och hela din verksamhet. Det ger inte bara en god bild av verksamheten eller an bra historia att berätta, det visar även på en större användarvänlighet. Det webbplatser som arbetar aktivt med sin storytelling får en större andel av innehållet läst och tenderar att hålla kvar besökaren på webbplatsen under en längre tid.
Exemplet McDonalds
I inledningen ger jag mig in på att berätta historien om hur McDonalds kunde finna rätt marknadsvägar till att bli ett multinationellt företag med ett varumärke känt över hela världen med hjälp av insatser som kan verka enkla med facit i hand. Jag hoppas att inledningen har väckt din nyfikenhet och att du fortfarande är med mig.
Nu är det din tur! I din verksamhet och inom ditt område finns det alltid bra historier att berätta. Dela med dig av dem på rätt sätt och skapa en unik känsla kring dina produkter. Det kan handla om allt från företagets skapande till till unika kundporträtt, eller varför inte både och? Bad är unikt med din verksamhet? Stick ut från mängden! Berätta!
3. Underrubriker
Som du säkert redan vet har besökaren på webben en benägenhet att skumma igenom texter i jakten på relevant och intressant material. Gör det lättare för dem att ta sig djupare in ditt material genom att använda riktade rubriker på ett mer utarbetat sätt jämfört med t.ex. text i print.
Använd underrubriker som ger en bra bild av det beskrivna textsegmentet, men även ger en bra bild av vad just den textbiten har med sammanhanget att göra. På så sätt kan du enkelt guida dina besökare fram till rätt innehåll samt låta dem återvända till texter som de vill utforska ytterligare.
Exempelvis: Ger huvudrubriken ett intryck av att innehålla en lista med tre enkla tips bör det finnas en tydlig utformning med tre större underrubriker.
Små delar av helheten
Självklart finns det fler element än just dessa tre för dig som vill slipa ditt innehåll ytterligare. Anledningen till att jag valt just dessa är för att det ska ge dig en snabb uppfattning kring hur du själv kan genomföra mindre förändringar som ger stora resultat. Det finns ett stort urval av hur man kan arbeta med bildmediet för att skapa rätt stämning, hur långa texterna bör vara för att skapa optimal delbarhet, vad man kan göra för att skapa intressanta inledningar och mycket mer. Men det är en annan historia.