3 smarta sätt att använda Snapchat som företag
Spontana inlägg som förvinner efter några sekunder låter kanske inte som en given marknadsföringslösning. Men det är bara vid första anblick. Det sociala nätverket Snapchat är inte på väg bort, tvärtom, det var den snabbast växande sociala appen under 2014 och en uppstickare i Internetstiftelsens rapport för 2015 där det meddelades att 21 procent av […]
Spontana inlägg som förvinner efter några sekunder låter kanske inte som en given marknadsföringslösning. Men det är bara vid första anblick. Det sociala nätverket Snapchat är inte på väg bort, tvärtom, det var den snabbast växande sociala appen under 2014 och en uppstickare i Internetstiftelsens rapport för 2015 där det meddelades att 21 procent av de svenska internetanvändarna använder Snapchat. Det gör att det är hög tid att se på möjligheterna med att använda Snapchat som företag – för att nå användarna där de befinner sig.
Snapchat är ett socialt närverk med andra premisser än övriga sociala medier vilket också kan vara en förklaring till att de blivit uppmärksammade och på kort tid uppnått succé. På Snapchat är det inte möjligt att gilla, dela eller kommentera inlägg. Därmed är inte popularitet i fokus på samma sätt som hos andra sociala medier. Eftersom bilderna bara kan ses i upptill tio sekunder är fokus på nuet och det spontana hellre än det bearbetade och perfekta.
I en undersökning bland Snapchat-användare uppger de att de använder appen för att det är kul och för att hålla kontakten med vänner. Studenter i USA uppger kreativitet som den viktigaste anledningen till använda Snapchat. Just kreativitet är ett viktigt ledord för innehåll på Snapchat också för företag.
Snapchats användarskara är ung med 52 procent av användarna i åldern 16-24, men antalet användare i äldre åldrar ökar kraftigt – en utveckling som tyder på att appen blir alltmer mainstream. I Sverige använder 41 procent av tonåringarna i åldern 16-19 år appen. Vill ni som företag nå ut till en yngre målgrupp är Snapchat därmed en effektiv och träffsäker kanal.
Precis som med all marknadsföring gäller det att anpassa budskap och innehåll till kanal och målgrupp. På Snapchat bör ni sätta kreativiteten i fokus genom att berätta en berättelse snarare än att lägga ut en klassisk reklamannons. Snapchat stories ger er möjligheten att berätta en historia genom en serie bilder eller korta videoklipp som användaren kan se flera gånger under ett dygn. Bra snaps behöver inte betyda stor budget. Ge det lite tid att testa er fram och se vilket budskap och presentation som är rätt för målgruppen. Nedan listar vi tre sätt att använda Snapchat som företag:
- Bygga varumärke
Öka kännedomen om ert varumärke inom målgruppen genom att berätta om vilka ni är och vad ni gör just nu. Det kan göras genom regelbundna inlägg som berättar om er vardag, ge insyn bakom kulisserna och vad som händer på företaget, eller en sneak peak av något som är på gång såsom en produktlansering eller ett event. Ni kan också kommunicera erbjudanden via Snapchat. Gör det gärna personligt genom exklusiva erbjudanden för Snapchat-användare. Ett exempel på ett företag som haft stor framgång med sin närvaro på Snapchat är Taco Bell som har hela 80 procents öppningsfrekvens på sina snaps.
- Annonsera
Annonsering kan användas som ett verktyg för att nå längre och få en större följarskara på appen. Här gäller det igen att lägga fokus på kreativitet för att skapa snaps som väcker intresse, ger ett värde för användarna och i slutändan drar till sig nya följare. Snapchats annonser är skapade för mobilen och är vertikala istället för horisontella. Varje annons täcker hela skärmen och delar därmed inte uppmärksamheten med andra snaps. När det gäller videoannonser i mobilen har det visats sig att helskärmsvisning inneburit upp till nio gånger större sannolikhet för att se hela klippet i jämförelse med horisontell visning. Ett inspirerande exempel på en kreativ Snapchat-annonsering var Audis kampanj i samband med Super Bowl.
- Employer branding
Genom er närvaro på Snapchat kan ni också påverka hur företaget uppfattas av potentiella framtida medarbetare. Eller varför inte rekrytera ett sociala medier-snille via Snapchat? Ett exempel på rekrytering via Snapchat är företaget GrubHubs snaps där de sökte en praktikant.
Snapchat är högaktuellt med ökande antal användare och nya annonseringsmöjligheter under utveckling. Det innebär en perfekt tajming att ta steget och börja använda Snapchat som företag.