3 snabba om vad som gör ett bra budskap
Vad är det egentligen som gör att en reklam fastnar och en annan inte gör det? Vi har vaskat fram tre gemensamma nämnare som de flesta bra budskap har gemensamt! 1. Ett bra budskap är enkelt Content som publiceras online har inte mer än några sekunder på sig att fånga läsarens intresse. För att […]
Vad är det egentligen som gör att en reklam fastnar och en annan inte gör det? Vi har vaskat fram tre gemensamma nämnare som de flesta bra budskap har gemensamt!
1. Ett bra budskap är enkelt
Content som publiceras online har inte mer än några sekunder på sig att fånga läsarens intresse. För att målgruppen ska ta till sig budskapet förenklar vi. Tydlig målgrupp + förenklat budskap = bättre effekt.
Exempel:
Detta var en av Apples tidigare annonser som gjordes för släppet av en av deras Mac-datorer. Här skulle man verkligen kunna tänka sig att de skulle laddat upp med en teknisk spec på allt som gjorde just deras dator bra. Istället valde de dock att sätta tidernas mest simpla copy: “Why you’ll love a Mac. It just works.” En copy som talade rätt till deras kanske viktigaste målgrupp: alla som inte “kan datorer” men vill ha en.
2. Ett bra budskap är personligt
Berättelser används mer och mer i marknadskommunikation – ofta under begreppet storytelling. Berättelser gör något med oss, som människor. De hjälper oss komma ihåg, de hjälper oss skilja mellan bra och dåligt, de har en tydlig hjälte, ett tydligt problem och en tydlig lösning. Storytelling kan användas för att forma ett budskap som når fram. Personliga element hjälper till med detta.
Exempel:
Denna Volvo-reklam har du säkert sett tidigare. Med detta budskap vände Volvo något som skulle kunnat tas emot som negativt (att bilarna inte tillverkas i Sverige längre) till något som slår an en personlig ton hos tittaren och skapar en härlig känsla: “Volvo – made by people”.
3. Ett bra budskap går att ta till sig
För att skapa konverteringar kommer ni behöva ett budskap som går att ta till sig för mottagaren. Detta handlar ofta om att skapa ett budskap som interagerar och bjuder in till aktivering.
Exempel:
I maj 2003 släppte Apple iTunes Music Store och hela världen kunde enkelt köpa musik digitalt – något som var en riktig smäll i ett samhälle som mer och mer laddade ner musik olagligt. Slogan för kampanjen var “Join the digital music revolution” och det visuella greppet bestod av illustrerade mänskliga siluetter som alla hade en sak gemensamt: de lyssnade på iTunes-musik på sina iPods.
Vad gör ni nu?
Testa att formulera ert budskap i en mening – och håll det enkelt, personligt och möjligt att ta till sig. Svårt? Ja, men kanonbra träning! Kanske blir det inte perfekt från början, men med ett gäng misslyckade försök kommer du snart komma fram till formuleringar värdiga ert företag!