3 tips för hur ni kan använda Instagram bättre
Instagram är populärt och fortsätter att växa. Enligt undersökningen Svenskarna och sociala medier 2016 är Instagram vårt näst största sociala nätverk, bara Facebook används av fler. Undersökningen visar att appen nu används av 44 procent av svenskarna – en ökning från 40 procent under 2015. Av dessa uppger hela 26 procent att de använder Instagram […]
Instagram är populärt och fortsätter att växa. Enligt undersökningen Svenskarna och sociala medier 2016 är Instagram vårt näst största sociala nätverk, bara Facebook används av fler. Undersökningen visar att appen nu används av 44 procent av svenskarna – en ökning från 40 procent under 2015. Av dessa uppger hela 26 procent att de använder Instagram dagligen. I det här inlägget tipsar vi om hur ditt företag kan ta vara på möjligheterna med Instagram genom att använda appen bättre.
1. Ändra ert Instagram-konto till ett företagskonto
Sedan en liten tid tillbaka kan man som företag ändra till ett företagskonto på Instagram. Det man behöver är en Facebook-sida för företaget att koppla till. Processen är enkel:
- Klicka på er profilsymbol
- Klicka på inställningssymbolen
- Välj ”Växla till företagsprofil”
Därifrån hjälper Instagram dig vidare och du går igenom några enkla steg för att koppla Instagramkontot med företagets Facebook-sida. Om du vill se en videoguide har Instagram en egen här.
Varför ska man då göra detta? Framförallt tänker vi på två anledningar. För det första får ni en kontakt-knapp på er profil för att potentiella kunder enklare ska kunna komma i kontakt med er. För det andra får ni tillgång till statistik för era inlägg. Ni kan helt enkelt lättare få överblick över hur det går för kontot, vilket innehåll som funkar och utifrån det fatta datadrivna beslut kring er närvaro på Instagram. Statistiksymbolen dyker upp till vänster om inställningssymbolen när ni växlat till företagskonto.
2. Interagera med era följare
Essensen av sociala medier är inte monolog utan dialog. Ändå är det ofta så att företag använder Instagram som ytterligare en reklamkanal att fylla med sitt budskap. Stannar man där i sitt användande av sociala medier missar man en gyllene möjlighet, nämligen att interagera med sina följare och på sikt skapa ambassadörer. Kommenterar någon på er bild – svara! Ställ frågor! Börjar någon följa er – följ tillbaka! Gilla deras bilder! När ni börjar bete er socialt med ert företagskonto på Instagram kommer det föda samma reaktion tillbaka. Ser man att ett konto har gillat ett gäng av ens bilder är chansen ganska stor att man klickar in och kollar vad detta nu är för konto. Där skapas en kontaktyta.
3. Våga använda Instastory
I augusti lanserade Instagram en ny funktion, nämligen ”Instagram Stories”. Tjänsten har mycket (för att inte säga allt) gemensamt med Snapchat. Man kan fota eller filma korta snuttar, måla eller skriva meddelanden på bildmaterialet och bygga en ”story-sekvens” som andra kan följa. En Insta story ligger uppe 24 timmar och försvinner sedan helt. Den Insta story ni bygger ligger alltså inte kvar i ert flöde framåt utan blir som en tillfällig slideshow som syns för era följare.
Denna nya funktionalitet har inte riktigt samma karaktär som Instagrams grundläggande tjänst och det är inte konstigt om ni tvekat för hur ni ska använda detta. Vi kommer ha anledning att mer i detalj kika på hur man bäst använder Insta stories för ert företag men för tillfället låt oss säga detta: Våga testa funktionen! Formatet är perfekt för mer personlig kommunikation då hela konceptet har ett informellt anslag. Varför inte exempelvis låta följarna följa med medarbetare bakom kulisserna?