3 tips inför start av ett av det viktigaste ägda mediet!

2

Publicerad 08 maj 2019, 14:05 av David Marklund

Det pratas mycket om ägda, köpta och förtjänta medier och om digital marknadsföring. Men vi vill gärna vända på det och istället prata om marknadsföring digitalt. För skillnaden är inte att marknadsföringen har blivit mer digital, utan att det är vi människor som har blivit mer digitala.

För några år sedan kunde det räcka med att ha en bra marknadsföringstaktik i lokalpressen, men i dagens läge behöver du ha flera taktiker på betydligt fler ställen. Och det är helt enkelt för att vi människor befinner oss på många fler ställen. Din marknadsföring måste finnas där din målgrupp finns – inte tvärtom.

Så vad är då ägda, köpta och förtjänta kanaler? En ägd kanal är det du själv bestämmer över, t.ex. din hemsida. Där kan du välja vad du vill skriva, vilka färger den ska ha osv. Du bestämmer, du äger kanalen!
En köpt kanal är vanligast en form av annonsplats t.ex.  en banner på någon annans hemsida. Det finns många regler för hur en banner ska se ut, här går det inte att bestämma helt själv, du köper endast en plats med en förinställd utformning.
En förtjänt kanal är en plats där du har minimal kontroll på att påverka hur ditt företag ser ut och vad andra säger om dig, t.ex recensionsverktyget Trustpilot. Där kan kunder ge ditt företag sämsta möjliga betyg och du kan endast besvara med en kommentar, men betyget är fortfarande kvar.

 

Nyhetsbrevsutskick

En av de viktigaste ägda kanalerna att ha bra koll på är nyhetsbrevsutskick. 68% av svenska internetanvändare kollar sin epost varje dag (källa: Svenskarna och Internet 2018) så här finns det en stor möjlighet att komma nära dina kunder med skräddarsytt innehåll som lockar till köp – varje dag. Här kommer därför tre tips för hur du ska lägga upp planeringen för dina utskick!

 

1. Bestäm minst tre teman för dina utskick som passar din verksamhet. T.ex. om du har en frisörsalong kan ett tema vara allmän hårvård, ett tema kan innehålla instruktioner på håruppsättningar och ett kan handla om att sälja produkter från salongen.

2. Gör en temakalender för minst sex månader framåt. Planeringen blir mycket enklare om du redan har förberett vilka utskick som ska innehålla vad, då slipper du sitta och skriva i panik vecka för vecka, eller ännu värre – utskicken riskerar inte ske över huvud taget för att du inte vet vad du ska skriva om.

3. Gör en checklista som reglerar varje sorts utskick för varje tema. T.ex. max antal tecken, hur många gånger du ska länka till din hemsida, när du ska rekommendera produkter osv. Då blir det mycket lättare att komma igång, men också att hålla igång!

 

Lycka till!

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy