3 vanliga sätt att tappa trafik

3

Publicerad 24 april 2013, 13:04 av Viva Media

Våren är äntligen här! Det innebär inte bara att sommaren känns närmare än någonsin. Det är nu som vi börjar putsa på våra MCs, tvätta cyklarna eller vaxar vrålåken.

När du förbereder din bil för sommarhalvåret ser du till att lacken glänser, fälgarna är skinande rena och att fönsterrutorna reflekterar den klara vårsolen. Men vad du kanske inte tänker på bilens funktioner är servade och om hjulupphängningen är korrekt. För sanningen är att små missar kan bli väldigt dyrbara i trafiken.

Samma sak gäller för administrationen av din webbshop. Vid en första anblick kan allt verka perfekt. Men vissa faktorer kan göra att din webbplats tappar trafik och viktiga inkomster.

Låt oss titta på tre omständigheter som kan verka små för ett otränat öga, men som påverkar dina besökare, och hur man kan arbeta för att avhjälpa dessa.

1. Långsamma laddningstider

1,5 sekunder, är vad Google räknar som en lång laddningstid för en webbplats.

2 sekunder, är tiden för besökarens tålamod.

17 miljarder kronor, vad långsamma laddningstider sägs kosta E-handlare världen över årligen.

Irritationen växer sig bara större och större när man tvingas vänta några sekunder extra på att varje produktsida ska laddas. Det handlar inte om mycket tid, men utan en optimal laddningstid riskerar du att tappa besökare.

Besökarnas reaktion och Googles aktion tyder på en sak: Vi accepterar inte långa laddningstider.

Ta en titt på din sida. Finns det någonting du kan undvara eller designa enklare. Behöver du ha tung design? Begränsar du antalet annonser på sidan? Är alla mina funktioner kompatibla med de populäraste webbrowsrarna? allt detta och mycket mer spelar in. Se över din sida och hör efter med en expert för att se hur du kan korta din laddningstid.

2. Små designmissar

Nu är de inte bara laddningstiden som gör att du tappar potentiella kunder. Det kan även handla om sådan som kan vara svårt att upptäcka för det otränade ögat, men som präntat in sig i vårt sätt att uppfatta en webbplats som användarvänlig.

Steve Jobs la stor vikt vid urvalet av typsnitt under skapandet av de tidiga Apple-datorerna. Detta för att han visste hur viktigt det var att erbjuda mångsidighet i användardimensionen. Varje typografisk inriktning har specifika situationer eller scenarios som passar just dem. Det gäller att hitta det som passar bäst för din webbplats.

Se typografin som din webbplats röst som ska kommunicera värdet och stämningen i dess innehåll. Se till att ditt innehåll drar till sig besökaren genom att smälta in i sidans syfte.

3. Större designmissar

En webbplats måste alltid vara lättläst, lättförstådd och se bra ut, oavsett plattform. Som besökare vill man kunna känna igen sig direkt, detta blir givetvis enklare om webbplatsen ser likadan ut på desktop, tablet och mobil.

Under en längre tid har det talats om att responsiv design, en webbplats med förmåga att anpassa sig efter plattform och gränssnitt, är den mest optimala. Även om det finns fler alternativ så har det visat sig att besökarna föredrar webbplatser som anpassar sig efter besökaren.

Ta reda på om din webbplats har ett behov av responsiv design. Vilka surfar in via mobila plattformar? Finns det skillnader i avvisningsfrekvensen? Vad kan du göra för att göra din webbplats lite mer användarvänlig och undvik att tappa fler potentiella kunder.

Omedelbara intryck som kan rädda din E-handel

Vad dessa tre faktorer har gemensam är att det handlar om dimensioner av omedelbara intryck. Vi är vana vid att en viss typ av webbplats ska presenteras på ett visst sätt. Uppfyller den inte våra krav kommer vi att vända i dörren. Hitta den perfekta mixen av design och innehåll för att skapa ett uttryck som håller för alla plattformar. Du kommer inte kunna tjusa alla dina besökare, men det viktiga är att du kan hantera de som är genuint intresserade av din produkt.

Min artikel är inspirerad av Jerod Morris inlägg på Copyblogger.com.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy