• Digital marknadsföring

3 digitala verktyg som gör återkomsten till jobbet roligare


av Ricky Pettersson

I detta inlägg skulle vi vilja öppna verktygslådan och bjuda på tre stabila tips på sajter som erbjuder riktigt bra och effektiviserande tjänster för arbetsplatsen. Med dessa i bältet kan du slappna av vid poolen med vetskapen om att uppstarten efter semestern kommer nå en ny nivå av smidighet!

 

IFTTT

Den något kryptiska akronymen ovan står för ”If This Then That” och nu snackar vi effektiviseringsverktyg! IFTTT är en tjänst där du väljer dina egna, så kallade, recept. Dessa recept kan till exempel handla om att varje gång du instagrammar en bild så läggs denna automatiskt också ut på Twitter som en native bild för den plattformen. Nu kanske du tänker ”Men sådana här kopplingar går ju att göra direkt från Instagram” och det har du förstås helt rätt i. Det fina med IFTTT är dock att du enkelt kan programmera kedjor av recept. Om du lägger upp en status på en plattform kan det sätta igång en kedjereaktion över era sociala medier.

 

Man kan även använda IFTTT för att skapa eller välja andra typer av recept som inte har med sociala medier att göra. Exempelvis kan man välja ett recept som loggar hur mycket tid man spenderar på specifika platser, som t.ex. kontoret, i ett kalkylark på Google Drive.

 

Varför är detta värt att testa?

Genom att sätta upp era egna receptkedjor kan ni minska administrationstiden för bland annat era sociala medier. Detta är antagligen särskilt uppskattat i semestertider!

Läs mer här: https://ifttt.com/

 

Slack

 Slack är, enligt deras egen slogan, ”team communication for the 21st century”. Om man kokar ner det hela kan man beskriva det som en professionell, boostad chatt för teamarbete. Ni sorterar er kommunikation i kanaler och direkta meddelandetrådar och kan enkelt dela filer, koppla med andra tjänster (som t.ex. IFTTT…!) och hitta det ni behöver genom en top noch-sökfunktion.

 

Tanken är att skapa en effektiv, platt kommunikation som ser till att medarbetarnas styrkor används maximalt. När en ny person börjar, eller läggs till i ett nytt projekt, lägger man bara till personen i fråga i den kanal det gäller och vips har medarbetaren tillgång till hela katalogen bakåt ink alla delade filer.

 

Varför är detta värt att testa?

Slack har en uppsjö nöjda kunder som gärna berättar om hur just de har styrt upp sin interna kommunikation via Slack men den gemensamma nämnaren är att Slack effektiviserar kommunikationen genom att eliminera mail inom företaget och minska behovet av möten.

Läs mer här. https://slack.com/is

 

Appear.in

Äntligen är den här! Den anti-krångliga lösningen på videochatt. Nu för tiden hör det till vanligheten att vissa medarbetare behöver haka på möten eller avstämningar via telefon eller videochatt. Här brukar det uppstå ett frustrationsmoment då folk har konton på olika plattformar.

”Vi ses på Skype?”

”Nej, jag har inte det – kan vi inte köra Google Hangouts?”

”Är det inte smidigare att bara Face-timea?”

”Jag har inte iPhone…”

 

Vi är många som varit där. Det fina med appear.in är att man inte behöver registrera sig för att kunna använda tjänsten. Man skapar bara sitt ”online-rum” genom att döpa en länk och ger sedan länken till personerna som ska vara med. Ingen registrering behövs – det enda deltagarna gör är att klicka på länken. Det är gratis upp till 8 personer i mötet. Självklart kan man även skärmdela vid behov.

 

Varför är detta värt att testa?

Det är stabilt, smidigt och ingen behöver skapa konto på ytterligare en sajt.

Läs mer här: https://appear.in/