4 effektiva kampanjer i Google lockar över konkurrenternas kunder

Vi vill alla ta kunder från våra konkurrenter, därför är det viktigt att öka medvetenheten och skapa preferens för egna varumärken, produkter och tjänster. Från att genom Google utöka kampanjerna från bara de som är inriktade på att driva kostnadseffektiva konverteringar, till att också ha kampanjer riktade mot dina konkurrenters kunder – då skapar du […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Vi vill alla ta kunder från våra konkurrenter, därför är det viktigt att öka medvetenheten och skapa preferens för egna varumärken, produkter och tjänster. Från att genom Google utöka kampanjerna från bara de som är inriktade på att driva kostnadseffektiva konverteringar, till att också ha kampanjer riktade mot dina konkurrenters kunder – då skapar du dig en plattform som går i djupled. Använd den för att visa upp ditt varumärke och komma med budskapet om varför de bör välja er. Det gör du med Displaykampanjer baserat på målgrupperna Similar Audiences, InMarked Audiences, Affinity Audiences samt Display Selected Keywords. Du hittar dem alla under fliken målgrupper på annonsgruppsnivå. Nu ska jag berätta hur vi på Viva använder dem för att hjälpa våra kunder:

1. Similar Audiences – de som liknar dina kunder

Lättast är att nå ut till de som liknar dina befintliga kunder, men som ännu inte har valt er. Google genererar dem automatiskt baserat på de existerande målgrupper du har satt upp från Analytics, AdWords konverteringsspårning, epost-listor och YouTube- kanalen. Bäst är att använda dig av den som är baserad på konverteringar och e-postlistor. Det som är riktigt bra, är att denna målgruppen uppdateras allt eftersom du får nya kunder, så att den alltid är aktuell. Då det krävs en del volym för att få bra kvalitet kan det vara ett bra första steg att använda de som liknar webbplatsens besökare. Senare när målgruppen av egna kunder är tillräckligt stor kan ni gå över till den.

2. InMarked Audiences – målgrupper med köpavsikt

Ibland kan det vara svårt att veta vem som är i processen att handla. Använda då målgrupper med köpavsikt inom segmenten för dina produkter och tjänster. Google tittar på beteenden från sökmotorerna, besök på prisjämförelseplattformar, webbsidor med recensioner m.m. för att avgöra om man har köpavsikt. Detta är en målgrupp de har förbättrat avsevärt senaste åren och som har blivit ett måste för att nå konkurrenters kunder som är redo att köpa. Då detta är målgrupper med köpavsikt är det viktigt att annonserna har säljande budskap med tydlig uppmaning till handling.

3. Affinity Audiences – målgrupper inom intressegrupper

Att vinna över kunder kan ta tid och då är det viktigt att börja redan innan de är mitt i köpprocessen. Genom att hitta relevanta målgrupper baserat på deras intressen har du god tid på dig att bygga upp medvetenheten om ditt varumärke och vad det står för. När de senare ska handla känner de redan till dig och ni blir en naturlig del av deras köpprocess. Med målgrupper inom intressegrupper är det bättre att använda budskap som lyfter egna varumärket. Arbeta långsiktigt, så in vad ni står för, vad som särskiljer er och varför de ska välja just er.

4. Display Selected Keywords – placeringar baserat på nyckelord

För att nå ut till dem som läser engagerande blogginlägg, tidningsartiklar och diskussionsforum, kan du använda dig av nyckelord som målgrupp. När Google hittar motsvarande nyckelord på webbsidor dyker dina annonser upp. På en blogg om träning är det till exempel annonser från varumärken av träningskläder som visas. Google behandlar dina nyckelord som om det var sökord i bred matchning när de automatiskt tar med variationer av ordet i singular, plural och synonymer. Då detta är en klassisk räckviddsmålgrupp ska du gärna använda samma budskap som för Affinity Audiences. Men har du riktigt bra erbjudanden så tveka inte, dina annonser får läsaren av bloggen från att vara engagerat läsare till en läsare med köpavsikt.

Genom att sätta upp fyra kampanjer med dessa målgrupper, samt med exkludering av dina egna kunder, har du skapat dig en effektiv plattform för att nå ut till dina konkurrenters kunder. Inom varje kampanj kan det vara flera undergrupper med hög relevans, där du kan dela upp dem i olika annonsgrupper för bättre kontroll. Använd budskap anpassat för de olika målgrupperna, lyft fram ditt varumärke, varför de skall välja er och vinn över dem.