4 enkla analyser som lär dig förstå kundens köpprocess
Vi vill alla få besökarna på våra webbplatser att bli kunder, därför är det viktigt att förstå kundens köpprocess. Genom att spåra besökarnas beteende på webbplatsen kan du se deras väg fram till ett köp och ta bort hindren på vägen. När du analyserar hur många besök som krävs innan ett köp, dagar fram till […]
Vi vill alla få besökarna på våra webbplatser att bli kunder, därför är det viktigt att förstå kundens köpprocess. Genom att spåra besökarnas beteende på webbplatsen kan du se deras väg fram till ett köp och ta bort hindren på vägen.
När du analyserar hur många besök som krävs innan ett köp, dagar fram till ett köp, vilken dag i veckan och timme på dagen som köpen sker, lär du dig förstå kunden. Här är fyra enkla tips på hur du gör analyserna och hur vi på Viva använder dem:
- Börja med att förstå köpprocessens längd i antal besök
Grunden i att förstå kundernas köpprocess är att förstå hur lång den är. Ibland kan man bli överraskad över hur många besök som behövs innan köpen genomförs. Under rapporten “Konverteringar” – “Konverteringsvägens längd” i Google Analytics, kan du se antal besök innan besökarna blev kunder. Ju fler besök som behövs, desto viktigare är det att ha tydlig närvaro genom remarketing med bildannonser och remarketinglistor för sökannonser (RLSA), då det är stor sannolikhet att de också besöker dina konkurrenter under tiden.
- Bli medveten om köpprocessens längd i antal dagar
I bland kan det vara svårt att bestämma sig för vad man ska köpa. I rapporten “Konverteringar” – “Fördröjning” i Analytics, får du reda på hur lång tid det tar innan dina kunder genomför köpet. Ju längre fördröjningen är, desto viktigare är det att använda olika budskap i annonserna som är anpassade till var man är i köpprocessen. Detta är lättast att uppnå genom funktionerna i RLSA.
- Är besöken värda lika mycket alla dagar i veckan?
Det kan vara stora skillnader i konverteringsfrekvensen (CR) beroende på vilken veckodag det är, detta gäller både för företagskunder (B2B) och privatkunder (B2C). I Analytics-rapporten “Förvärv” – “Källa/medium” kan du lägga till “sekundär dimension: Namn på veckodag”- då kan du se hur konverteringsfrekvensen är de olika dagarna. Lägg märke till avvikelser, och gör sedan budändringar med hjälp av “Annonsschemat” under AdWords-inställningarna.
- Timme på dagen
Bara för att det under vissa timmar är lite trafik betyder det inte att den är mindre värd. I rapporten “Förvärv” – “Timme på dagen” kan du granska hur konverteringsfrekvensen ändras genom dygnets timmar. Var uppmärksam på avvikelser och gör sedan budändringar med hjälp av “Annonsschemat” under AdWords-inställningarna precis som vi gjorde tidigare med dagarna.