4 faktorer som avgör om AdWords-kampanjen blir medioker eller mästerlig
Annonsering i samband med aktiva sök på Google innebär stora marknadsföringsmöjligheter. Men, framgångsrik annonsering kommer inte av att trycka på en startknapp och hoppas på det bästa. För att nå bästa resultat behöver ett Google AdWords-konto utvecklas och bearbetas. I det här inlägget lyfter vi fram fyra faktorer som är avgörande för resultatet av din AdWords-annonsering. […]
Annonsering i samband med aktiva sök på Google innebär stora marknadsföringsmöjligheter. Men, framgångsrik annonsering kommer inte av att trycka på en startknapp och hoppas på det bästa. För att nå bästa resultat behöver ett Google AdWords-konto utvecklas och bearbetas. I det här inlägget lyfter vi fram fyra faktorer som är avgörande för resultatet av din AdWords-annonsering.
1. Relevans
En av de absolut viktigaste aspekterna när du ska börja annonsera på AdWords är att vara relevant. Ett vanligt fel är att lägga till sökord som är alldeles för breda vilket gör att det är svårt att nå lönsamhet i kampanjerna. Eftersom du betalar varje gång någon klickar på din annons är det dumt att köpa sökord där sannolikheten för konvertering är liten. Se till att sökorden och annonstexterna är relevanta för det erbjudandet du har. Håll koll på söktermerna och lägg till negativa sökord om du får trafik från icke-relevanta sökningar från bred- och frasmatchade sökord.
2. Kvalitetsresultat
Annonsrankingen bestäms utifrån ditt bud och kvalitetsresultatet. Varje sökord har ett kvalitetsresultat i skalan ett till tio. Med ett högt kvalitetsresultat anser AdWords att sökordet är relevant för annonsen och landningssidan. Om du ökar kvalitetsresultatet på ett sökord kan du hamna på en bättre position utan att höja budet, eller så kan du sänka budet och ändå behålla samma position.
En viktig faktor för kvalitetsresultatet är vilken CTR, klickfrekvens, du har på sökordet. Tänk på att annonstexterna ska vara relevanta för alla ord i en annonsgrupp. Dela upp sökorden i flera annonsgrupper om det är svårt att få till annonstexter som är relevanta för alla sökorden i annonsgruppen.
Se till att testa många annonstexter för att öka CTR:en. Försök att hitta nya annonstexter som slår den bästa annonstexten för varje annonsgrupp. Börja med att fokusera på annonsgrupperna som har mycket trafik och kostnad, då en förbättring i kvalitetsresultatet ger mest där.
Andra saker som är bra att tänka på när det gäller kvalitetsresultatet är att även länka trafiken till relevanta och lättnavigerad landningssidor. Se till att använda de annonstilläggen som AdWords erbjuder.
3. Nyckeltal
En av de första sakerna du bör göra när du ska börja annonsera är att komma fram till vilken målsättning du har med annonseringen. Vilka nyckeltal behöver du nå för att du ska vara nöjd? Hur mycket pengar är du beredd att lägga innan du uppnår dina nyckeltal? All omvandlingsspårning bör vara uppsatt innan en kampanj startas.
4. Optimering
När du väl har nått lönsamhet i dina kampanjer finns det ofta mycket mer du kan göra för att nå ännu bättre resultat. Saker du bör ha koll på är hur nyckeltalen skiljer sig mellan olika enheter, tider på dygnet och veckodagar. Se till att göra budjusteringar utifrån skillnaden. Om du exempelvis inte når dina nyckeltal på nätterna och helgerna kan du justera ner buden under de tidpunkterna.
På mobila enheter finns det bara två sponsrade länkar högst upp i träfflistan. Det gör att en snittposition på 2,8 är betydligt sämre på mobila enheter än på datorer. Om du når dina nyckeltal från mobiler och har en snittposition på 2,8 bör du alltså överväga att justera upp buden för mobila enheter, för att öka den lönsamma trafiken.
Om du hela tiden gör ändringar utan att samtidigt göra en bra uppföljning, kan det vara svårt att förstå vilka ändringar som är lönsamma och vilka som inte är det. Tänk på att samla tillräckligt med statistik innan du förkastar en ändring.