4 saker att tänka på när ni byter webbplats

Nu när ni äntligen bestämt er för att skrota er gamla webbplats till förmån för en ny site, hur går ni då vidare för att göra den bästa möjliga övergången? Här är mina mest värdefulla tips för att få ut det mesta, SEO- och konverteringsmässigt, från er nya site. Tips 1: Ompekningar Även om ni […]

Publicerat
Inlägg SEO

Nu när ni äntligen bestämt er för att skrota er gamla webbplats till förmån för en ny site, hur går ni då vidare för att göra den bästa möjliga övergången? Här är mina mest värdefulla tips för att få ut det mesta, SEO- och konverteringsmässigt, från er nya site.

Tips 1: Ompekningar

Även om ni själva har tröttnat på er gamla webbplats så kanske sökmotorerna har visat den mer och mer intresse genom åren. Det viktigaste när ni går över till den nya siten är att ta med er allt värde som ni byggt upp på den gamla. Google må bli klyftigare var dag, men ännu kan de inte förstå att din gamla sida om dinosaurier är ersatt med en färsk sida om dinosaurier på en helt annan URL. Detta måste du själv meddela besökare och sökmotorer genom att lägga in 301-ompekningar från alla gamla URL:er till deras nya motsvarigheter.

Ta fram en lista på alla URL:er på er nuvarande site och matcha dessa med URL:er för motsvarande innehåll på den nya. Se sedan till att er utvecklingsavdelning eller webbplatsleverantör har implementerat dessa ompekningar till lanseringen.

Tips 2: Sitemaps

Glöm inte bort att delge alla era nya sidor till sökmotorerna genom att ha färska sitemaps. Har ni en webbplats där det relativt ofta tillkommer och faller bort sidor så är det mycket värt att ha en dynamisk XML-sitemap som uppdateras så fort uppsättningen sidor på siten förändras. Vid lansering laddar ni sedan upp den nya sitemapen till Google via Webmaster Tools, samt hänvisar till den i sitens robots.txt-fil för att övriga sökmotorer ska kunna lokalisera den.

Tips 3: Spårning

Kom ihåg att lägga in Google Analytics på alla sidor så att ni kan mäta effekten av er nya webbplats. Innan lansering bör ni också fundera på vilka delar av er webbplats som kan behöva extra spårning, och se till att detta läggs in. Det kan handla om att mäta ett kontaktformulär, ’lägg till i varukorg’-knappar eller kampanj-element på startsidan. Allt som kan ge er en bättre bild av hur besökare använder webbplatsen är viktigt, för det skiljer sig ofta från era initiala hypoteser. Här kan verktyg inom sessionsinspelning (exempelvis Clicktale eller Sessioncam) vara bra hjälpmedel för att ta reda på om era besökare ser vad de borde och klickar där ni vill.

Tips 4: Testning

Lita inte på att er site är felfri vid lansering. Även om ni har vissa element som inte fungerar på sin nya webbplats så kommer era besökare inte att berätta det för er direkt. Se till att testa webbplatsen i alla webbläsare och på de vanligaste mobila enheterna för att säkerställa att den fungerar. Det kan även vara en god idé att samla mer kvalitativa användaråsikter genom att fråga besökaren om den kan utföra det den vill på siten, för att hitta trasiga element och förbättringsförslag. När vi utför sådana undersökningar använder vi ofta Qualaroo eller iPerceptions.

Och som ett sista tips: tappa inte glöden när saker går fel, för saker kommer att gå fel. Det viktigaste för en lyckad lansering är att ni upptäcker felen så snart som möjligt och åtgärdar dem.