4 skapande SEO-personligheter som utgör ett fungerande team

Att arbeta i grupp har både sina fördelar och nackdelar. Det tar ofta lång tid att etablera gruppen, men låter man teamet växa i rätt miljö utvecklas individerna till en svårforcerad enhet. Bygga team är dessutom speciellt viktigt om man vill kunna erbjuda sina klienter en hållbar helhetslösning inom sitt område. Så vilka viktiga SEO-personligheter […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Att arbeta i grupp har både sina fördelar och nackdelar. Det tar ofta lång tid att etablera gruppen, men låter man teamet växa i rätt miljö utvecklas individerna till en svårforcerad enhet. Bygga team är dessutom speciellt viktigt om man vill kunna erbjuda sina klienter en hållbar helhetslösning inom sitt område.

Så vilka viktiga SEO-personligheter behöver man då för att bygga det ett väl sammansvetsat och effektivt team?

Preston Van Dyke hos SEO.com har valt ut de personligheter som rent generellt skulle skapa det perfekta laget. Lägg dock märke till att specialisterna även till viss mån bör behärska de kompetensområden som den resterande gruppen besitter.

Du som läsare bör även tänka på att artikeln nästan helt bortser från försäljning och kundkontakt, som naturligtvis också utgör viktiga element för ett fungerande SEO-team.

Teknikern

Varje SEO-team bör ha en självklar expert för frågor inom HTML och CSS. Den tekniska experten har det rätta ögat för att upptäcka fel i strukturen och on-page-optimering på sidan.

Denna person ska även behärska flera CMS och kunna guida klienter i förändringar på hemsidan.  Teknikern är helt enkelt en specialist inom området som lever och kommunicerar teknisk SEO.

Den kreative

Varje framgångsrikt team behöver en person som tänker utanför boxen. Inom SEO-teamet är det en person som har förmågan att skapa kampanjer, men på samma gång har förmågan att hantera SEM och PR.

Andra kompetensområden är uppbyggnad av kampanjer och länkbete genom hemsidans textinnehåll, så kallad Content Marketing. Den kreative är helt enkelt en estetiskt lagd person som ger gruppen nya perspektiv.

Länk-strategen

Att bygga upp ett hållbart länk-nätverk är inte lätt, dessutom så tar det låg tid. Så för att klara detta måste inte bara vara smart, man måste även ha tålamod. Men hittar man en sådan personlighet så har man mycket vunnet på vägen att bygga ett riktigt fungerande SEO-team.

Länk-strategen må jobba i det fördolda, men i slutändan så är det den individens arbete som kommer utgöra gränsen mellan succé och misslyckande.

Analytikern

Ingen grupp är helt fulländad utan den riktiga analytikern. En tänkare som verkligen har kontroll på varenda liten statistisk förändring och är beredd att gå över lik gör att bevisa kampanjens framgång. För vem kan egentligen säga vad en tjänst gör för nytta om man inte kan bevisa det?

Analytikern är den person som tar fram bevis på framgång och som höjer ett varningens finger när någonting behöver förbättras. Den skapar nya möjligheter och sätter begränsningar där det behövs.

Nu finns det naturligtvis flera andra typer av SEO-personligheter som passar in i ett lyckat team. Men beroende på typ av organisation kan konstellationen av teamet te sig olika. Huvudsaken är bara att resultatet blir lyckat. Att hitta individerna med de dessa kunskaper är kanske inte så svårt. Den verkliga utmaningen ligger i att hitta rätt personligheter och få dessa att fungera tillsammans.