4 Tips för att lyckas med din Instagram-annonsering
Vi har tidigare berättat om att Instagram gör det möjligt för annonsörer att nå svenska Instagramanvändare. Nu när lanseringen är ett faktum passar vi på att se närmare på vad vi kan förvänta oss av Instagram som annonseringskanal och vad vi bör tänka på innan vi börjar annonsera. Här kommer 4 tips på vad du […]
Vi har tidigare berättat om att Instagram gör det möjligt för annonsörer att nå svenska Instagramanvändare. Nu när lanseringen är ett faktum passar vi på att se närmare på vad vi kan förvänta oss av Instagram som annonseringskanal och vad vi bör tänka på innan vi börjar annonsera.
Här kommer 4 tips på vad du ska tänka på för att komma igång.
- Strategi och syfte. Vad vill jag uppnå med annonseringen? Är syftet i första hand att skapa en känsla och engagemang kring varumärket eller att driva försäljning? Annonseringen behöver både formas av strategin och förutsättningarna för Instagram som mediekanal. Här finns stort utrymme för kreativitet.
- Relevant budskap. Att anpassa sitt budskap till målgruppen gäller för all annonsering och så även Instagram. Här handlar det också om en förståelse för Instagram som en bildapp och att möta Instagramanvändarnas förväntningar som i stor grad handlar om att bli inspirerad. Att det är bilder och video som står i centrum är både en fördel och en utmaning med Instagram. Bilder har potential att engagera och förmedla känslor mycket snabbare än vad som är möjligt genom text. Att annonsera genom bilder ställer däremot krav på kvalitet och genomförande. Detta kan innebära att det inte går att använda samma annons på Instagram som man hade i lokaltidningen eftersom annonsen förmodligen inte är anpassad för Instagram och därmed riskerar att tappa i relevans för Instagramanvändaren.
- Optimera kampanjen. Instagramannonserna kan administreras via Facebooks annonsverktyg. Det gör det också möjligt att synkronisera och jämföra annonseringen de två kanalerna emellan. Eftersom trafiken från Instagram i huvudsak kommer från mobiltelefoner är det också viktigt att kampanjen formas och optimeras med tanke på mobilanvändare och att landningssidan är anpassad för att ta emot mobiltrafik.
- Mät och utvärdera. Som med all marknadsföring ligger nyckeln till långvarig succès i att analysera resultatet. Identifiera mätpunkter för Instagramkampanjen, börja mäta och utvärdera sedan hur annonseringen presenterar utifrån syftet med kampanjen.
Kan jag nå min målgrupp på Instagram?
Ett givet mål med all form av annonsering är att nå rätt personer. Här kan Instagram stoltsera med en stor räckvidd. Företaget meddelade nyligen på sin blogg att de nått 400 miljoner användare globalt och populariteten är även synlig i Sverige. Statistik från Svenskar och Internet visar att bildappen vuxit från att användas av 15 % av befolkningen år 2013 till 28 % 2014, och gick därmed om Twitter (19 %). Räckvidden är ett bra utgångsläge, men för att minimera annonsspill behöver annonsören kunna segmentera fram sin målgrupp bland den stora gruppen användare. På Facebook-ägda Instagram är det möjligt att avgränsa sin målgrupp utefter demografi och intressen – på samma sätt som på Facebook.
Hur ser annonserna ut?
På sin sida för annonsörer kategoriserar Instagram sina annonser inom tre annonsformat:
- Bildannonser med enskilda bilder.
- Bildserie, eller så kallade carousel ads, där användaren drar fram nästa bild på skärmen.
- Sedan ett par veckor tillbaka har Instagram på allvar tagit upp kampen om videoannonsering och konkurrerar med traditionell tv genom att erbjuda annonsörer möjlighet att publicera filmklipp på upp till 30 sekunder. Standardlängden för filmklipp på Instagram är annars upp till 15 sekunder.
Alla annonser kan kombineras med länkning till en webbplats eller en call to action-knapp så som en köpknapp, i syfte att driva konvertering.
Vi ser fram emot att följa utvecklingen av Instagram som digital marknadsföringskanal. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor om hur du bör göra.