Peter Wolodarski började sin karriär 2001 som ledarskribent på Dagens Nyheter och tillträdde 2013 rollen som Chefredaktör och Ansvarig utgivare på samma tidning. Peter har lett utvecklingen av en rad olika digitala lösningar för att läsaren ska kunna konsumera nyheter och journalistik av hög kvalitet, men utan att tappa den hundraåriga tidningens identitet. Under hans tid har DN gått från att ha 0-200 000 helt digitala prenumeranter, en transformation som inte alltid varit en klar nedförsbacke.
Medieekonomin har de senaste åren ritats om, intäkterna har historiskt varit till 80% från pappersannonserna för Dagens Nyheter. Idag är majoriteten av intäkterna från prenumerationerna, jämförelsevis berättar Peter att DN 2001 hade 1,5 miljarder från pappersannonser och 500 miljoner från läsarintäkter. 2020 är den siffran istället 300 miljoner från annonsintäkter och 1 miljard i läsarintäkter. Arash och Peter pratar om vad han tror är faktorerna bakom att DN är en produkt som folk vill betala för samt att journalistiken inte går att ersätta med digitala lösningar som AI och maskininlärning. Målet för Wolodarski har sedan starten varit att förfina journalistiken som läsaren uppskattar och utveckla hela DN med det i fokus. Vilket är en starkt bidragande faktor till att DN går i år mot det bästa ekonomiska resultat någonsin. Prognosen säger att vinsten blir över 200 miljoner kronor på en omsättning om 1,3 miljarder.
Peter Wolodarski pratar också om beslutet att sätta klimatfrågan högre upp på agendan, något som DN gör genom att låta Greta Thunberg vara redaktör för tidningen på söndag 6 december 2020. Att låta en miljöaktivist som Greta ta över en hel tidnings innehåll var inget beslut som togs på en kvart och övervägdes noga innan det bestämdes. Något som hat mött en del reaktioner från redaktionen. Att ha en gästredaktör som tar över en hel tidnings innehåll är inte helt unikt men ändå ett sällsynt inslag i det svenska medielandskapet. Lyssna på detta och mycket mer i VD-podden där Peter ger dig sin exklusiva version av DN:s digitala utveckling hittills, och såklart tidningens sikte på framtiden.
Lyssna på avsnittet med Arash och Peter här: