Sökordsinställningar
Att välja rätt Sökord Sökord triggar dina annonser, annonser genererar klick och tanken är att klicken ska leda till affärer för ditt företag när kunderna kommit in på Er hemsida. Av den enkla anledningen är det oerhört viktigt att man är noga med vilka sökord man använder sig av. Sökorden ska helst vara så specifika […]
Att välja rätt Sökord
Sökord triggar dina annonser, annonser genererar klick och tanken är att klicken ska leda till affärer för ditt företag när kunderna kommit in på Er hemsida. Av den enkla anledningen är det oerhört viktigt att man är noga med vilka sökord man använder sig av. Sökorden ska helst vara så specifika som möjligt och ska givetvis vara relevanta gentemot Er webbplats, Ert företag och de produkter och tjänster som företaget erbjuder. När man väljer nischade ord blir det naturligt att antalet sök minskar, men med det sagt är det viktigt att komma ihåg att det inte handlar om kvantitet utan om kvalitet. Givetvis är det främst så att personer som söker på Era specifika ord är de kunder som Ni vill ha, och därför ska man inte använda sig av generella sökord även fast dessa kanske är relaterade till Ert företags tjänster och/eller produkter. Naturligtvis är det essentiellt att få så mycket visningar och klick som möjligt men om dessa klick inte konverterar är det bara onödiga klick kostnader och din dagsbudget går åt utan att generera affärer.
Sökordsinställningar
Man kan välja bland och applicera följande inställningar på sina sökord:
- Bred inställning
- Fras inställning
- Exakt inställning
- Negativ inställning
Bred inställning
Den breda ordinställningen når en bred kundkrets och triggar Era annonser när Ert sökord eller liknande sökord skrivs i sökfältet. Detta innebär att annonsen även syns när andra ord utöver Era utvalda sökord är inkluderade i sökfältet och Er annons syns när man söker på ord i en annan ordning samt att det matchar mot synonymer.
Fras inställning
Sökord med fras inställning triggar Era annonser som innehåller Ert sökord eller fras i den exakta ordningen, men fångar fortfarande annonserna om man skriver andra ord innan och/eller efter dessa ord i den exakta ordningen. Exempel: Om Ert sökord är barn kläder syns Era annonser om någon söker på barn kläder, köpa barn kläder, barn kläder försäljning. Er annons kommer däremot inte synas om man skriver kläder barn, barn och vuxen kläder.
Exakt inställning
Den exakta inställningen triggar enbart annonser som innehåller Ert sökord i den exakta ordningen och fångar inte annonsen om ord skrivs före, efter eller emellan.
Negativ inställning
Man kan använda sig av den negativa inställningen på specifika ord som man inte vill ska trigga annonser och som inte är relevant för Er kampanj. Exempel: Om man säljer vuxen kläder och inte vill synas när någon söker på barn kläder kan man ställa in den negativa inställningen på ordet barn och därför kommer Er annons inte triggas om en sökning innehåller ordet barn i samband med ordet kläder.