5 delar i en riktigt bra content-brief
När ert företag ska beställa content av en innehållsproducent, ser ni då till att den briefen innehåller svaren på de frågor som behövs? Det är tyvärr långt ifrån alla som lyckas med det. Så, vad är egentligen nödvändigt att veta för de som skapar ditt content, innan de faktiskt kan skrida till verket? Det finns […]
När ert företag ska beställa content av en innehållsproducent, ser ni då till att den briefen innehåller svaren på de frågor som behövs? Det är tyvärr långt ifrån alla som lyckas med det.
Så, vad är egentligen nödvändigt att veta för de som skapar ditt content, innan de faktiskt kan skrida till verket? Det finns de beställare som låter innehållsproducenten axla ett alldeles för stort ansvar, vilket kan leda till missförstånd som kan kosta både tid och pengar för företaget.
I en undersökning av Sticky Content så framgick att endast drygt hälften, 52 % av de som beställer content, angett vilket syfte innehållet skulle ha. Det handlar då om nyckelbudskap och/eller call to actions. Mindre än hälften av de som deltog i undersökningen angav målgrupp, format på innehållet, kanaler 0ch hur det skulle mätas. Strax under 40 % brydde sig inte ens om att göra någon brief alls.
Genom att vara tydlig som kommer du att få det content som du har siktet inställt på. Här kommer en lista på punkter som du bör reda ut i din brief:
1. Mål
Skälet till varför du vill skapa aktuellt content. Är det för att till exempel få konverteringar, att sälja av en specifik vara eller att bygga ditt varumärke?
2. Målgrupp
Vem är det du vill nå? Var så specifik som du bara kan. Vad har målgruppen för behov och vad är det relevant för dem att veta?
3. Kanaler
Sociala medier? Webbplats? Annonser? Var ska det innehåll du beställer synas? Det bästa är om du lyckas skapa content som genom mindre kalibrering kan anpassas till olika kanaler, då får du mest för pengarna.
3. Det viktigaste du vill få sagt
Vad är det du vill förmedla till din målgrupp? Det här ska du helst kunna formulera kort och koncist. Har du förmedlat någonting med den breda penseln är risken stor för att utföraren inte siktar riktigt som du tänkt.