5 delar i en riktigt bra content-brief

När ert företag ska beställa content av en innehållsproducent, ser ni då till att den briefen innehåller svaren på de frågor som behövs? Det är tyvärr långt ifrån alla som lyckas med det. Så, vad är egentligen nödvändigt att veta för de som skapar ditt content, innan de faktiskt kan skrida till verket? Det finns […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

När ert företag ska beställa content av en innehållsproducent, ser ni då till att den briefen innehåller svaren på de frågor som behövs? Det är tyvärr långt ifrån alla som lyckas med det.

Så, vad är egentligen nödvändigt att veta för de som skapar ditt content, innan de faktiskt kan skrida till verket? Det finns de beställare som låter innehållsproducenten axla ett alldeles för stort ansvar, vilket kan leda till missförstånd som kan kosta både tid och pengar för företaget.

I en undersökning av Sticky Content så framgick att endast drygt hälften, 52 % av de som beställer content, angett vilket syfte innehållet skulle ha. Det handlar då om nyckelbudskap och/eller call to actions. Mindre än hälften av de som deltog i undersökningen angav målgrupp, format på innehållet, kanaler 0ch hur det skulle mätas. Strax under 40 % brydde sig inte ens om att göra någon brief alls.

Genom att vara tydlig som kommer du att få det content som du har siktet inställt på. Här kommer en lista på punkter som du bör reda ut i din brief:


1. Mål

Skälet till varför du vill skapa aktuellt content. Är det för att till exempel få konverteringar, att sälja av en specifik vara eller att bygga ditt varumärke?


2. Målgrupp

Vem är det du vill nå? Var så specifik som du bara kan. Vad har målgruppen för behov och vad är det relevant för dem att veta?


3. Kanaler

Sociala medier? Webbplats? Annonser? Var ska det innehåll du beställer synas? Det bästa är om du lyckas skapa content som genom mindre kalibrering kan anpassas till olika kanaler, då får du mest för pengarna.


3. Det viktigaste du vill få sagt

Vad är det du vill förmedla till din målgrupp? Det här ska du helst kunna formulera kort och koncist. Har du förmedlat någonting med den breda penseln är risken stor för att utföraren inte siktar riktigt som du tänkt.


4. Skäl till att tro dig

Varför ska mottagaren av det content du vill skapa tro på det du förmedlar? Dessa argument för att din produkt/tjänst är vad den säger att den är behöver du förmedla i din content-brief. Konkurrensen på marknaden är stor och du behöver varje ta varje chans för att sticka ut.


5. Vilken tonalitet som gäller

Statsmannamässigt, rätt fram, roligt eller kaxigt? Vilken ton ska ditt content kommunicera med? Se till att ditt content har en tonalitet som passar din målgrupp och ditt syfte.


6. Format och budget

Grundläggande delar som din brief behöver innehålla är format, budget, deadlines och hur det ska mätas.


7. Skaffa rättigheter

Ha siktet inställt på att få fulla rättigheter till innehållet. Då kan det återanvändas eller anpassas för flera tillfällen utan att det innebär ökade kostnader.