Sverige - Viva Media

5 fullträffar och 1 miss – Internetrapporten för marknadsförare

E-handel Marknadsföring Sociala Medier TikTok
Publicerad , senaste uppdatering


Nyligen släpptes Internetstiftelsens årliga rapport om svenskarnas internetvanor. Och det är en efterlängtad reality check för alla som arbetar med marknadsföring. Rapporten är lång och utförlig, men här är några punkter som är viktiga för marknadsförare att ta med sig (och inte ta med sig).

Det är inga stora förändringar

Vi svenskar använder internet. I princip alla (94%) är ute på internet, och de flesta (85%) använder sociala medier. De övergripande siffrorna rör inte på sig så mycket som de gjorde för ett decennium sen, så vi har att göra med en någorlunda stabil marknad. Vi kan alltså vara trygga i att vi vet hur spelplanen ser ut.

Företag följs

I år har 4 av 10 internetanvändare svarat att de använder sociala medier för att följa varumärken och företag. De plattformar som är aktuella här är främst Facebook och Instagram. Så när nästan varannan internetanvändare (och i förlängningen nästan varannan svensk) följer varumärken, spelar din digitala närvaro roll. Var proaktiv och skapa en tydlig och enhetlig kommunikation.

Äldre shoppar själva online

En stor andel av pensionärerna (70%) e-handlar, och fler äldre än någonsin genomför betalningarna själva. Detta är en grupp som har växt kraftigt under pandemin, sannolikt till följd av att de har känt sig tvungna till att anpassa sitt beteende. Här har vi alltså en målgrupp som växer digitalt, och som kan vara värda allt mer uppmärksamhet om man har relevanta erbjudanden för denna grupp. 

E-legitimering ökar markant

Nästan alla använder sig av e-legitimation. Hela 90% av dessa använder sig av mobilt Bank-id, och bara 2% använder utmanaren Freja eID. Det dagliga användandet av mobilt Bank-id har ökat kraftigt från 47% till 71% – och det på bara ett år. Även detta är sannolikt ett beteende som är framtvingat av pandemin, men det visar tydligt hur vana och bekväma användarna är att handla och legitimera sig via nätet.

Privacy och integritet online ökar

Säkerhet och trygghet är viktigt bland internetanvändare, och bland de yngre användarna handlar det framför allt om att skydda sin integritet. Riktade annonser som dyker upp strax efter att man har googlat kan exempelvis väcka både irritation och rädsla. Några exempel på hur de stora företagen anpassar sig efter detta är till exempel den senaste uppdateringen från Apple som har gjort det svårare för de sociala plattformarna att spåra användarna och utfasningen av cookies i webbläsaren Chrome. Kraven på integritet bland unga visar hur viktigt det är att kunna presentera ett varumärke som upplevs äkta, som skapar en känsla av social samhörighet och hjälper konsumenten att göra trygga val.

Och en sak du inte ska ta med dig från rapporten:

TikTok har faktiskt växt – mycket

Enligt rapporten är användandet av TikTok i stort sett oförändrat, och det är fortfarande bara stort bland yngre. Men det är inte längre sant. Sen undersökningen gjordes för ett halvår sen har TikTok växt explosionsartat – inte minst bland äldre målgrupper. Månatliga aktiva användare har gått från 2,5 miljoner i februari till 3,3 miljoner i juli, användandet är uppe på 28% bland de i åldern 25-34 och på 14% bland de i åldern 35-44. Plattformen kan alltså användas till att nå fler än bara 10- till 20-åringar.