5 saker du bör tänka på om mobil marknadsföring

Mobilt är på tapeten och mobilt är här för att stanna. Detta märks inte minst av Googles enorma satsning på mobilvänliga sajter som vi nyss skrev om. Enligt statistik från Svenskar och internet så använder hälften av alla tvååringar en smartphone eller iPad. Själv har jag just en tvååring hemma och när jag sitter hemma […]

Publicerat
Inlägg E-handel

Mobilt är på tapeten och mobilt är här för att stanna. Detta märks inte minst av Googles enorma satsning på mobilvänliga sajter som vi nyss skrev om.

Enligt statistik från Svenskar och internet så använder hälften av alla tvååringar en smartphone eller iPad. Själv har jag just en tvååring hemma och när jag sitter hemma med min bärbara dator klickar hon på skärmen och förstår inte varför den inte funkar. Mobil är en verklighet som vi inte kommer att komma undan. Du som företagare och marknadsförare bör stanna upp och fråga hur mobilvänlig är jag i mitt tänk? Globalt söks det idag 50/50 på mobilt vs desktop och mobilt spås under 2016 gå om desktop helt gällande användartid. Vi tror medieinvesteringarna till och med kan gå snabbare än så. Inom Viva är vi stolta över att vi tänker mobilt. Från 2010 rekommenderade vi responsiva sajter till våra kunder, något som idag bör vara standard för varje hemsida. [tweetability]En mobil är kanske den mest personliga ägodel vi har, och därför är den så oerhört viktig när det gäller marknadsföring.[/tweetability] Nedan vill jag ge er fem kort summerade nycklar som ni kan ha med er i er mobilstrategi 2015:

 

  1. Hur mobilvänlig är du?

Det börjar alltid med en ärlig fråga och nulägesanalys kring var vi är. Testa din sajt, om den inte uppfyller kraven så ordna till det och bygg en responsiv sajt som anpassar sig oavsett skärmstorlek. Ska du bygga om din sajt, bygg den responsiv, modern och snabb. Snabbheten är en viktig nyckel i den mobila världen. Studier visar att 64 procent av besökarna förväntar sig att mobilsajten laddar inom fyra sekunder, medan genomsnittet för desktop ligger på nio. Våga tänka ”mobile first” framåt och att planera marknadsföring utifrån mobil snarare än desktop.

 

 

  1. Hur använder dina konkurrenter mobilt?

Hur tänker de och hur mobila är de? Har de en app och hur ser deras sajt ut mobilt? Inte bara lär du dig en hel del, du får troligen idéer och ser även vad de inte gör som du kan göra. Det är just det som ger dig en signifikativ fördel.

 

  1. Hur använder dina kunder mobilt?

Genom Google Analytics kan du få mycket data kring hur dina besökare använder sig av mobil. Kör de android eller iOS? Smartphone eller paddor? Att använda denna information hjälper er som bolag att förstå kunden och möta dem där de är. Har du en IT-avdelning så är detta oerhört viktig information om ni exempelvis planerar en app för ert företag.  

  1. Hur ser dina medieköp ut mobilt?

Enligt IRM så köpte svenska företag mobilannonsering för drygt 1,5 miljard kr under 2014. Prognosen framåt pekar på att den summan kommer att dubblas varje år. Hur ser dina mobila medieinvesteringar ut? Mobilt, speciellt inom display och sociala medier, ger dig enorma kreativa möjligheter som du kan ta tillvara. Här kan du bli först och störst inom ditt område om du vågar dig på att tänka mobile first.

  1. Håll det enkelt, var snabb och mät allt som går att mäta!

Största nycklarna till att lyckas med mobil marknadsföring är enkelhet och snabbhet. Din mobila sida ska vara enkel att förstå, med tydliga ”call to actions” och som jag skrev tidigare snabb att ladda. Har du ett formulär så utgå från max 2-3 uppgifter som man behöver fylla i. Något som vi kör som standard för alla våra Adwords-kunder är till exempel telefonspårning. Enkla och tydliga ”call to actions” är nyckeln för bra mobilkonvertering. Skissa upp en plan på var du är, vart du vill komma och hur du ska komma dit. Våga dig på att tänka mobilt först i allt du gör framöver – för mobilt kommer att vara nyckeln till digital framgång!