5 saker du ska tänka på när du ska köra Pay Per Click annonsering

Som Campaign Manager för Pay-per-click, eller PPC som det kallas, har jag hand om ett stort antal kunder. PPC är kostnadseffektivt och träffsäkert. Därför väljer många att annonsera på Google. Som relativt ny Internetannonsör finns det mycket som kan gå fel. AdWords kan ge tillbaka höga summor om man träffar rätt. Men träffar man fel […]

Publicerat
Inlägg SEM

Som Campaign Manager för Pay-per-click, eller PPC som det kallas, har jag hand om ett stort antal kunder. PPC är kostnadseffektivt och träffsäkert. Därför väljer många att annonsera på Google.

Som relativt ny Internetannonsör finns det mycket som kan gå fel. AdWords kan ge tillbaka höga summor om man träffar rätt. Men träffar man fel kan det också ge en massa klick som leder ut i ingenstans. Flera kunder jag har hand om har en ROI, return on investment, på 3000- 5000 % i intäkt. Det är självklart innan vi räknar in kundens omkostnader för produkterna han säljer. Dock ser vi att det finns enormt stora vinster att hämta för den som gör rätt.

I den här artikeln ska jag ge dig tips och en marknadsföringshemlighet som fungerar.

Hur gör man för att tjäna pengar på PPC?

Skaffa en road map

  • Börja med en plan. Vad säljer du och varför ska kunderna handla? Kolla på konkurrenterna. Vad erbjuder de och hur ser deras priser ut? Anpassa gärna priser och erbjudande. Gå tillbaka till din hemsida. Tror du att kunderna kommer väljer dig? Om ja, gå vidare.

 

Kör igång

  • När du väl har en plan så är det dags att sjösätta dina annonser och nå ut till målgruppen. Många som är nya på AdWords skapar generella kampanjer. Det är lätt gjort att skapa några annonser om exempelvis ”bilar” och hoppas att kunderna köper. Men för att tjäna pengar måste du vara smartare än konkurrenterna! Alla vill synas på breda sökord som ”bilar”. Tänk på hur kunden upplever det. Nog vill du länka rakt in i varje specifik produkt. Låt hemsidan bli din ledstjärna. Bygg upp dina AdWords-kampanjer utifrån den. Om du säljer Volvo och Renault så bygg kampanjer mot dessa.
  • Låt oss anta att du skapat textannonser som länkar till dina produkter. Du har dessutom lagt upp Google shopping och satt på några snygga bannerkampanjer. Du har nu alla förutsättningar för att få vinst.

 

Får du inte något värde av AdWords?

  • Men tänk om det ändå inte säljer? Veckorna går. Du betalar till Google utan att det leder till försäljning. Vad gör du? Ger upp och börjar med TV-reklam? Nej, om du vill sälja genom webben så fungerar PPC bäst och är mest kostnadseffektivt.
  • Gå tillbaka till ruta ett. Ta en ordentlig titt på din hemsida. Kan den göras annorlunda? Hur ser priserna ut? Fråga gärna utomstående och vänner om vad de tycker. Hemsidan är din butik – inte annonserna. Om många erbjuder samma sak som du måste du antingen erbjuda bäst priser eller ha en säljande hemsida. Annars spelar det inte mycket roll om du drar in besökare till hemsidan.

Om du är en mästare på webbdesign eller om du har det bästa erbjudandet – grattis! Du kommer sälja mycket.

Men låt oss säga att du inte har resurserna.

 

List

Nu finns det bara två saker att göra. Använd list. Eller anlita en mediebyrå.

Om vi koncentrerar oss på list. Vad gör man i ett underläge?

  • I det här fallet ska du ha lockprodukter. Få nya kunder att börja köpa. En hemlighet inom marknadsföring är att om du en gång sålt något till en kund och kunden är nöjd, så kommer den vilja återvända även om du inte är billigast på något sätt, eller har en otrolig hemsida.

Fortsätt experimentera

Om du lyckas med PPC får du en ny kanal med intäkter som ger stadig avkastning. Glöm dock inte bort att marknaden är föränderlig. Det gäller också PPC. Det som fungerar idag kanske inte ger tillbaka något i morgon. Fortsätt därför förfina dina sökord.