5 sätt att marknadsföra din verksamhet online
Att marknadsföra ett företag online är ofta ett heltidsarbete. I denna artikeln kommer vi att kika närmare på fem smarta metoder för hur ni kan lyckas med er marknadsföring online. 5 metoder för att lyckas med er onlinemarknadsföring: Sökmotorernas organiska sökresultat Sponsrade annonser i sökmotorer Lokala annonser i sökmotorer Sociala medier E-postmarknadsföring En video […]
Att marknadsföra ett företag online är ofta ett heltidsarbete. I denna artikeln kommer vi att kika närmare på fem smarta metoder för hur ni kan lyckas med er marknadsföring online.
5 metoder för att lyckas med er onlinemarknadsföring:
- Sökmotorernas organiska sökresultat
- Sponsrade annonser i sökmotorer
- Lokala annonser i sökmotorer
- Sociala medier
- E-postmarknadsföring
En video från Google:
1. Sökmotorernas organiska sökresultat
Vi börjar med att kika på sökmotorernas organiska sökresultat. Det är helt kostnadsfritt och är idag ett av de mest kostnadseffektiva sätten att marknadsföra sig online.
Antalet företag som konkurrerar om att synas på sökmotorernas förstasida ökar hela tiden vilket gör att kraven hela tiden ökar.
Sökmotoroptimering
För att sökmotorerna skall visa er webbsida i sökresultaten krävs det att text, bilder och övrigt innehåll på er webbplats relaterar till de ord som användarna söker efter. Sökmotorerna ser då att det finns en relevans mellan er webbsida och sökorden vilket ökar era chanser att synas.
Det finns idag många som erbjuder sökmotoroptimering, men vad innebär det i praktiken?
Sökmotoroptimering i praktiken:
- Säkerställ att webbplatsens innehåll är relevant i förhållande till det era användare söker efter.
- Säkerställ att webbplatsen är användarvänlig och omtyckt av era besökare.
- Var aktiv där era kunder finns (t ex sociala medier), skapa relationer och interaktioner.
Det handlar om att skapa bästa möjliga förutsättningar för era kunder, ge dem svaren de söker efter så kommer de till er.
Mer information om hur du kan förbättra din webbplats.
2. Sponsrade annonser i sökmotorer
För att få större kontroll över när och var du är synlig i sökresultaten kan ni använda er av sponsrade annonser (på Google heter dessa AdWords). Dessa kan visas ovanför eller bredvid det organiska sökresultatet.
Ni väljer själva vilka ord ni vill synas på förutsatt att ni får betala en summa varje gång någon klickar på annonsen. Ni kan själva skräddarsy dessa annonser och styra när, var och hur de skall visas.
Komplement till det organiska sökresultatet
- Bra synlighet i det organiska sökresultatet kräver mer tid och arbete, men kostar inget när någon klickar på annonsen.
- Sponsrade annonser kan aktiveras på nolltid, men kostar pengar varje gång någon klickar på annonsen.
Min rekommendation är att satsa långsiktigt på det organiska sökresultatet, men kombinera gärna med sponsrade annonser som t ex Google AdWords för att finnas där när era kunder söker. Sponsrade annonser kan även vara bra för säsongsbaserade branscher, tillfälliga kampanjer eller produkter och nyheter som ni vill skall nå era (presumtiva) kunder snabbt.
Mer information om Google AdWords.
3. Lokala annonser i sökmotorer
70% av alla användare läser om produkter online och handlar sedan offline i närliggande butiker. Utnyttja detta genom att rikta reklamen till lokala kunder online.
Lägg till ditt företag på Google Maps, det ger dig chansen att synas både i det organiska sökresultatet samt på Google Maps när någon söker efter produkter eller tjänster i närheten av det område där ni har er verksamhet.
Här hittar du mer information om hur du använder Google – Places for business.
4. Sociala medier
Sociala medier har tagit steget från att bara vara ett tidsfördriv till att bli en viktig del inom onlinemarknadsföring. Det är effektivt för att marknadsföra företaget, locka nya kunder samt fördjupa befintliga relationer.
Sociala medier är även utmärkt för att få feedback på era produkter och tjänster samtidigt som det ger er möjligheten att förmedla intressanta erbjudanden och information. Det öppnar upp för att nå befintliga kunders vänner och familj vilket snabbt utökar ert kontaktnät online.
Var skall man synas?
Det finns idag ett väldigt stort antal olika sociala medier och det är svårt att exakt säga var ni skall satsa, det beror på var era kunder finns och vilken typ av bransch ni arbetar i.
De största nätverken som Facebook, Twitter, Linkedin och Google+ är väldigt populära och det är i dessa nätverk jag rekommenderar er att börja undersöka var era kunder finns.
5. E-postmarknadsföring
Marknadsföring via e-post är ett kostnadseffektivt sätt att nå ut med information och erbjudanden till nya samt befintliga kunder. Det kan även hjälpa er att driva in mer trafik till er webbplats.
Skicka nyheter om era produkter eller riktade specialerbjudanden. Ni kan även informera om förändringar i sortimentet eller t o m tacka dem för sin beställning eller sitt besök hos er.
Var försiktig
Var försiktig när du arbetar med e-postmarknadsföring, du vill inte att nya eller befintliga kunder skall blockera dina utskick eller markera dem som spam. Tänk på att göra dina mailutskick så tydliga och enkla som möjligt samtidigt som de skall locka användaren till att agera. Det är en hårfin balans och kräver mycket testning för att hitta vad det är som attraherar just era (presumtiva) kunder.
Testa, kombinera och utvärdera
Marknadsföring online skiljer sig åt mellan olika typer av branscher och företag, men för att bli en vinnare inom ditt område måste du våga satsa. Om inte du gör det så gör dina konkurrenter det.
Mina fem tips till dig som vill satsa på onlinemarknadsföring:
- Tänk långsiktigt.
- Fundera över var just era kunder finns.
- Satsa på en bra webbplats (användarvänlig med ett välskrivet innehåll).
- Utvärdera och kombinera olika metoder i er marknadsföring.
- GTD (Get Things Done).