5 SEO-tips inför lansering av ny hemsida
Eftersom vi på Viva Media nyligen har lanserat en ny webbplats vill vi passa på att dela med oss av tankar och tips på hur man behåller sin ranking när man byter webbplats. Därför har vi samlat våra 5 bästa SEO-tips för när en nylansering står vid dörren. Nu kör vi! Det handlar om att övertyga sökmotorerna […]
Eftersom vi på Viva Media nyligen har lanserat en ny webbplats vill vi passa på att dela med oss av tankar och tips på hur man behåller sin ranking när man byter webbplats. Därför har vi samlat våra 5 bästa SEO-tips för när en nylansering står vid dörren. Nu kör vi!
Det handlar om att övertyga sökmotorerna om att din sida erbjuder det bästa innehållet inom ett visst ämne. Det är viktigt med ett löpande arbete, men med hjälp av dessa grundpelare kommer du att ha goda förutsättningar att lyckas lansera en ny webbplats utan att tappa allt för mycket resultat.
-Val av plattform
-Arkitektur
-Prestanda
-Ha koll på URL:erna
-Google Analytics
1. Val av plattform och att plattformen har stöd för mobilanpassning. Det första du bör fundera på är att välja plattform. Tänk på målen med din webbplats. Är det i första hand en e-handelsplats eller är det en informationsfokuserad webbplats (exempelvis blogg)? Välj rätt content management system (CMS) efter dina behov. För e-handel passar plattformar som exempelvis Magento och Opencart som båda är open source-lösningar med en SEO-vänlig grundstruktur. Om du driver en innehållsbaserad webbplats erbjuder WordPress ett användarvänligt alternativ med en mängd olika SEO-plugin som underlättar grundarbetet. Förutom open source-lösningar finns det ett antal ”hyrlösningar”, exempelvis JetShop, TextTalk, med flera. Vid valet av plattform är det av yttersta vikt att plattformen har stöd för mobilanpassning. Mobilanpassning är idag A och O och då allt fler sökningar görs på mobila enheter är det inte fel att tänka mobile first, vilket vi själva har gjort med vår webbplats. Hela tanken med mobile first är att man prioriterar användarupplevelsen för mobila enheter för att sen skala upp till större skärmar.
2. Arkitektur. Tänk på webbplatsens struktur redan innan du börjar bygga den. En välplanerad länkstruktur underlättar för ”Google-crawlers” att enkelt navigera mellan sidorna på en webbplats. Skapa tydliga och beskrivande URL:er för effektiva sökresultat. Interna länkar kan hjälpa till att minska djupet av din webbplats genom att skapa relevanta kopplingar mellan sidor på din webbplats. Glöm inte bort att bygga specifika landningssidor för sökord som du vill synas på. Håll koll på dina HTML-element. Säkerställ att endast en H1-tagg genereras per sida, att ALT- attribut finns på bilder, title och meta-descriptions finns på alla sidor. Desto mer meta-data du kan presentera för sökmotorerna desto lättare kommer det bli för sökmotorn att förstå vad din sida handlar om.
3. Prestanda och hastighet. Tillförlitlighet och prestanda är båda faktorer för att lyckas med din ranking. Då vi går mot en mer mobil värld blir hastigheten allt viktigare eftersom vi inte alltid har tillgång till snabba uppkopplingar. Ditt webbhotell är ditt hem, din del av Internet. Att investera i ett bra webbhotell hjälper till att säkerställa att din nya webbplats laddas snabbt och effektivt. Förutom att välja en snabb server bör man likväl se över cachning på servern och i webbläsaren. Likaså är det viktigt att regelbundet övervaka och testa din webbplats prestanda med hjälp av verktyg som Gtmetrix eller Google PageSpeed. Det kommer hela tiden nya tekniker för att förbättra prestandan. Exempelvis har Google nyligen inlett ett samarbete med projektet AMP (Accelerated Mobile Pages), som har utvecklat en egen version av HTML, JavaScript och CSS. Så håll dig uppdaterad och håll nere anropen till servern så kommer du långt.
4. Ha koll på URL:erna och gör ompekningar. Detta är den viktigaste punkten. Innan man påbörjar arbetet med sin nya webbplats så bör man spara ner alla sina URL:er. Det enklaste sättet är att man sparar ner sin XML-sitemap. Man kan även hitta URL:er i Google Search Console, under söktrafik –> sökanalys –> klick –> sidor. Här kan man generera en lista med alla URL:er som Google har indexerat och sedan exportera till en CSV-fil. Nu har du både sidor som Google har indexerat och i din XML-sitemap har du alla sidor som skapats på din webbplats. Nästa steg är att mappa upp alla URL:er så de stämmer med den planerade strukturen på din nya hemsida. Alla ompekningar ska ske med en *301 ompekning och alltid gå till en liknande adress på den nya webbplatsen. Exempelvis var URL:en till vår event-sida http://vivamedia.com/sv/event/
och är nu ompekad med 301 till https://vivamedia.se/events/
.
* 301 omdirigering sker på servernivå. 301 är en http-statuskod som betyder flyttad permanent
5. Google Analytics — säkerställ spårning. Se till att flytta över den gamla spårningskoden till den nya webbplatsen innan du lanserar den. Säkerställ att spårningen fungerar genom att titta i ditt Google Analytics-konto under realtid -> översikt. Glöm inte bort att uppdatera dina mål i Google Analytics eftersom URL:er kan ha förändrats och namn på formulär som du vill mäta har bytt namn.
Det finns självklart fler saker att tänka på än det vi ta upp i denna lista, men detta är det mest elementära. Vi skulle även vilja tipsa om att växla upp sin AdWords-annonsering under en kortare period direkt efter en lansering tills Google har hunnit indexera den nya webbplatsen. Funderar du på ny webbplats och behöver hjälp? Tveka inte att ta kontakt med oss för fler tips och råd anpassade för just ditt projekt.