5-trender inom SEO under 2014

En stark SEO strategi har tre huvudkomponenter: länkar, innehåll och sociala medier. Vad som blivit mer uttalat under det senaste året är förhållandet mellan dessa element. Innehållet måste vara perfekt utformat för just din målgrupp och sociala medier hjälper dig öka din räckvidd. Länkar från högkvalitativa webbplatser förstärker din ”trust” till en pålitlig webbplats. En […]

Publicerat
Inlägg SEO

En stark SEO strategi har tre huvudkomponenter: länkar, innehåll och sociala medier. Vad som blivit mer uttalat under det senaste året är förhållandet mellan dessa element. Innehållet måste vara perfekt utformat för just din målgrupp och sociala medier hjälper dig öka din räckvidd. Länkar från högkvalitativa webbplatser förstärker din ”trust” till en pålitlig webbplats. En positiv spiral börjar ta form, och allt börjar med ett välskrivet innehåll. Det är ingen hemlighet att Google hela tiden strävar efter att visa innehåll av kvalitet, detta har vi märkt av alla uppdateringar som kommit och då tänker jag främst på Penguin, Panda och Hummingbird. Så vad är det som kommer hända inom SEO under 2014? Jag har sammanställt fem stycken tydliga trender som verkligen kommer få fotfäste och som är viktiga att arbetar med i sitt dagliga SEO-arbete.

 

1. Gör din webbplats responsiv
Mobila besökare till webbplatser ökar lavinartat varje månad. Titta man på statistik från USA så använder 64 % en smartphone när de surfa. Det är hög tid att vi börja sätta ett högre värde på våra mobila besökare och mobilanpassa webbplatsen, men även ta fram strategier för mobilanpassad SEO. En mobilanvändare vill snabbt komma åt kortfattad information och om en webbplats inte laddar tillräckligt snabbt eller om informationen är svåråtkomlig tappar man snabbt besökaren. Jag tror även att vi kommer se ett ändrat beteende under 2014, allt fler kommer köpa varor och tjänster från sina mobiltelefoner.

2. Fokus på lokalt söklokalt sök - mobil
Geografiska sök blir allt mer vanligt, särskilt i mobiltelefonen. Söker jag “lunch kalmar” i min telefon ser vi tydligt ett lokalt resultat (se bild till höger). Högt upp i träfflistan får vi välanpassad information med vägbeskrivning, telefonnummer och länk till webbplats. Helt anpassat efter en person i rörelse som snabbt vill åt relevant information, där plats och geografi är högt prioriterat. Så mycket som 20 % av sökförfrågorna hos Google är relaterade till en plats (lokalt sök). Därför är det viktigt att man konfigurera sitt Maps-konto och fyller i all relevant information som kategori, beskrivning, adress, telefonnummer m.m.

 

 

3. Google authorship, Google+
Google authorship är Googles sätt att verifiera författaren bakom texten (innehållet) och ’värdera’ dess expertis (auktoritet och trovärdighet) efter publiceringshistoriken. Google authorship implementeras genom att koppla samman sin Google+ profil med den webbplats man skriver för (se tidigare blogg post av Tommy Skålberg). Den största fördelen just nu med Google authorship är att författarens Google+ profilbild visas bredvid sökresultatet. Studier har visat att detta dra till sig ögat, vilket leder till fler klick. Jag tror Google authorship kommer bli en viktig rankingsfaktor i framtiden eftersom Google lättare kan sortera ut texter som är relevanta och verifierade, vilket leder till ett mer bättre sökresultat.

Bild Sökresultat med google authorship

Bild: Sökresultat med Google authorship

4. Naturliga språkfrågor kommer att bli viktigare
Uppdateringen Hummingbird (semantisk sökning) ger förståelse för avsikten och kontextuella innebörden av termer som används i en sökfråga. Alltså där användaren skriver in en mening istället för bara några nyckelord. Hummingbird är avsevärt bättre på att hjälpa användaren svara på den komplexare sökningen med en direktare träff. Google har med denna uppdatering visat att man verkligen vill ge det bästa innehållet och den bästa användarupplevelsen. Därför är det viktigt att du på din webbplats svara på frågor i textinnehållet  istället för att fokusera på sökord. Säljer ni Volvobilar är det viktigt att detta framhävs i texten Ex. Köp din Volvo här, vi garantera din bästa bilaffär.

5. Content marketing
Content marketing kommer att flytta från vara ett modeord till att innebära en mer mogen marknadsföring under 2014. Ur ett SEO perspektiv kommer Google att värdera företag som har ett starkt innehåll och känt varumärke. Content marketing är ett väldigt brett begrepp som i grunden handlar om att berätta sin egen historia och skapa innehåll som effektivt riktar sig mot din målgrupp för att förbättra dina sökresultat.

Tänk på alla fördelar med ett bra innehåll:

  • Regelbundenhet: uppdatera ditt innehåll som riktar sig till din målgrupp.
  • Sociala signaler: ökar delningar av ditt innehåll och engagemang.
  • Nytt innehåll är tecken på att din webbplats är levande och växer.
  • Ökad auktoritet på hela din webbplats som ett resultat av ditt arbete.

 

Vilka förändringar du behöver göra under 2014 beror till stor del på var ditt företag står nu. Om du inte har börjat än, är det dags att ta steget. Vilken trend tror du kommer slå igenom under 2014? Den som lever får se brukar man säga. Helt klart är att det är otroligt spännande och jag kommer följa utveckling med stor nyfikenhet.