Fem trender inom SEO 2015

Jag försökte mig på konststycket att förutspå SEO trender 2014 (ni hittar bloggposten här) och även om jag inte är någon Nostrodamus så var jag inte helt ute och cyklade. De ämnena som jag tog upp då var 1. Mobilanpassad hemsida, 2. Lokalt sök, 3. Google Authorship, 4. Naturliga sökfrågor och 5. Content Marketing. Av […]

Publicerat
Inlägg SEO

Jag försökte mig på konststycket att förutspå SEO trender 2014 (ni hittar bloggposten här) och även om jag inte är någon Nostrodamus så var jag inte helt ute och cyklade. De ämnena som jag tog upp då var 1. Mobilanpassad hemsida, 2. Lokalt sök, 3. Google Authorship, 4. Naturliga sökfrågor och 5. Content Marketing.

Av ovan nämnda ämnen var jag på spåren med fyra av fem. Det enda som verkligen inte slog in var vikten av Google Authorship som numera är nerdragen på sparlåga hos Google. Men vad kommer hända 2015 inom sökmotoroptimering? Här presentera jag fem nya SEO-trender som kommer slå igenom under året.

 

1.Säkerhet och negativ SEO

Den senaste tiden har vi sett många nät-attacker på stora företag. Alla vi som jobbar med internetmarknadsföring måste komma bort från all oro om att få sin identitet eller kreditkort stulen, när allt fler människor väljer att göra sina inköp och bankärenden på nätet. Det är god praxis att skydda personlig information och därför tror jag att vi kommer att få se ett uppsving av HTTPS (SSL säkerhetscertifikat). Google uppgav även i höstas att HTTPS skulle bli en rankningsfaktor, vilket innebär att webbplatser som säkert krypterar sin information skulle få ett uppsving i Google ranking (vi på Viva Media har ännu inte sett något positiv utfall av detta). Jag menar att med tiden kommer detta sannolikt att bli norm och en allt viktigare faktor. Google värderar säker data och när en webbplats är säkert krypterad finns det ett kvitto på att den är mer trovärdig och pålitlig än en utan säkerhetscertifikat.

Vi har varit väldigt förskonade emot negativ SEO här uppe i norden. Med negativ SEO menar jag att man bombar en konkurrent med ”dåliga länkar” för att deras webbplats ska rankar sämre i SERPEN. Det faktum att det blivit hårdare konkurrens inom sökmotoroptimering, och att Google ger mer yta åt reklam, tror jag kommer leda till att man börja ta till sig av metoder som negativ SEO. Detta blir ett problem som tyvärr kommer att vara vanligare i framtiden.

 

2.Content Marketing – ditt företags röst

Flera webbplatser kommer att betala författare, journalister och kändisar att producera inte bara textartiklar utan även video och podcasts, för att de ska bli företagets röst. Sökmotorer ger mycket mer tyngd till en person än ett företag. Content Marketing kommer att bli den främsta nyckeln till synlighet på webben. Företag som fortsätter att fokusera på SEO (läs: upp-länkning) utan att ha ett starkt innehåll på webbplatsen, kommer att misslyckas. De kommer att behöva flytta fokus till skapandet och distributionen av kvalitativt innehåll för att uppnå bättre synlighet på sökmotorerna.

 

3.Mobilanpassning blir en rankingsfaktor

sökresultat mobil seoGoogle berättar redan idag om en webbplats är mobilvänlig i sökresultatet

Mobilt, mobilt, mobilt… mobil SEO. Google har sedan en tid tillbaka påpekat att din webbplats mobila användarvänlighet kommer att bli en rankingsfaktor och detta kommer hända under 2015. Jag tänker bland annat på uppdateringarna i Google Webmaster Tools där du kan se hur din webbplats mår mobilt.
Det är väldigt häftigt att se hur trafiken har förskjutits till mobila enheter även i branscher där man inte förväntar sig det. Uppenbara branscher som resor, nöjen och restauranger har haft stora ökningar i mobiltrafiken under de senaste åren. Jag har sett samma ökning i branscher som fastigheter och verkstadsindustrier. Företag kan inte längre ursäkta sig och säga, ’Våra kunder söker inte på mobila enheter’ eftersom detta inte är sant. ALLA söker på sina mobila enheter idag.

 

4.Sociala medier

Sociala medier kommer att bli allt viktigare för dig som marknadsförare eftersom de kan användas inom många olika marknadsföringsinsatser. Tack vare sociala medier kommer vi att få se webbplatser med ett personligt anpassat innehåll. Tänk er att jag exempelvis är väldigt intresserad av jojksång, är aktiv i grupper och gillar sidor om jojk. När jag sen loggar in (med mitt Facebook id) på en e-handlare som säljer musik så kommer jag får upp nyheter och musikförslag om just det som jag gillar mest, nämligen jojk. Sociala medier är en av de viktigaste kanalerna att bygga varumärke i och sprida mun till mun marknadsföring. De är också viktiga kanaler för att stärka din ”pålitlighet”, vilket är en viktig rankingsfaktor.

 

5.Lojalitetsprogram

Det har dykt upp en hel del webbplatser likt refunder.se som erbjuder rabatter, eller till och med pengar tillbaka, om man väljer att handla inom de e-butiker som är anslutna till tjänsten. Man pratar ofta om att förbättra CLV (Customer Lifetime Value). Genom att skapa dessa program fungerar de som incitament för att öka engagemang och lojalitet hos dina kunder. På detta sätt knyter du en bättre relation till dina kunder. Detta kommer att bli allt viktigare i framtiden inom e-handel.

 

Så vad är det som kommer att hända inom SEO under 2015? Vi får se nästa år hur väl mina spådomar slå in. Det jag vet med säkerhet är att jag kommer följa utvecklingen med stor nyfikenhet.