5 trender inom SEO under 2016
Arbetar man som SEO konsult* förändras ens arbetsmetoder hela tiden i takt med att Google uppdatera sin algoritm. I år (2015) har vi sett ett stort antal uppdateringar i Googles algoritm, där Mobilegeddon bara är en av många som påverkade hur din webbplats rankas i den organiska SERPEN. Sökmotoroptimering är en levande process och eftersom Google sätter […]
Arbetar man som SEO konsult* förändras ens arbetsmetoder hela tiden i takt med att Google uppdatera sin algoritm. I år (2015) har vi sett ett stort antal uppdateringar i Googles algoritm, där Mobilegeddon bara är en av många som påverkade hur din webbplats rankas i den organiska SERPEN. Sökmotoroptimering är en levande process och eftersom Google sätter spelreglerna måste man vara på tårna och hela tiden hålla sig uppdaterad. Vad kommer hända 2016 inom sökmotoroptimering? Här presenterar jag fem nya SEO-trender som jag tror kommer slå under det nya året.
*1.SEO konsult [S-III-OO COON · SULT] substantiv 1. Person med Google super powers, se även wizard, sorcerer.
Det som kommer förändra sökmotoroptimeringsarbetet för 2016 är enligt mig följande områden:
- Videoinnehåll väger lika som det skrivna ordet.
- Digitala assistenter – förändra hur vi söker information.
- Social medier blir en rankingfaktor.
- Prestanda – hastighet, hastighet, hastighet.
- Realtidsuppdatering av Panda och Penguin.
1. Videoinnehåll väger lika som det skrivna ordet
Idag anses det skrivna ordet på en webbplats vara standard. Google lägger stor vikt till textinnehållet på din webbplats för att kunna ’ranka’. Textinnehållet är en grund för de flesta webbplatser, medans bilder, videor och andra medier fungerar som en extra utfyllnad till texterna. År 2016 kommer video att växa snabbare än vanligt textinnehåll i form av räckvidd och engagemang. Användarna vill få en upplevelse, bli grafiskt stimulerad och här passa videomediet perfekt. Google håller just nu på att experimentera med videoannonser i sökresultaten. Facebook och Youtube stöder redan idag uppladdning av videomaterial i 360 grader vilket möjliggör nya sätt att visa produkter, tjänster eller platser. Detta är bara början enligt mig, jag tror att vi i framtiden även få se stöd för VR-video (virtual reality) som annonsform från både Google och Facebook. Det skrivna ordet kommer fortfarande vara en viktig rankingfaktor med fokus på rikt innehåll och trovärdighet men video kommer växa ännu mer, tänk på att idag är Youtube Sveriges tredje största TV-kanal.
2. Digitala assistenter – förändra hur vi söker information
I en vanlig sökning, skriver du något i stil med ”Ikea’ och klickar på adressen för att hitta närmaste Ikea varuhus. Med röstsökning kommer du att säga – Var ligger närmaste Ikea-varuhus? En röstsökning innehåller flera ord vilket innebär att longtail-sökorden kommer bli ännu viktigare i SEO-arbetet. Att identifiera populära ord och fraser som användarna använder vid sök bli ett viktigare fokusområde kombinerat med att svara på frågor likt: fakta-rutor, How-To-Do-artiklar, Lär dig nya saker-videor m.m. Det kommer även vara viktigare att markera upp information med micro-data för att underlätta för sökmotorn att förstå informationen. Vid en röstsökning är det vanligare att ange en plats ex. – Billigaste hotellet i Kalmar? Därav kommer det vara vara nödvändigt att lägga mer fokus på lokal SEO. Även app:ar blir mer integrerade i Googles sökresultat eftersom Google har börjat indexera app-innehåll. App:ar kommer säkerligen att visas i sökresultatet i framtiden vilket gör dem mer tillgängliga för användarna.
3. Social medier blir en rankingfaktor
Som jag nämnde tidigare håller Google på att indexera innehållet i app:ar. Relativt nyligen skrevs ett avtal mellan Google och Facebook där Google får indexera innehållet som finns på Facebook för att kunna presentera det i sökresultatet. Redan idag har Google ett liknade avtal med Twitter och under 2016 kommer vi få se allt fler Tweets och Facebookkommentarer i sökresultatet vid mobila sökningar. Enligt mig är detta indikationer på att Google funderar på att lägga till sociala signaler som en rankingfaktor. Google har alltid gillat ’Freshness’ det vill säga innehåll som är nytt och aktuellt och detta är något som sociala medier tillför. Tänk efter själv var du letar efter information vid exempelvis en stor olycka. Går jag till mig själv så söker jag först och främst information på Facebook eftersom jag kan känna nån som känner nån som bor eller befinner sig på platsen där olyckan skett.
4. Prestanda – hastighet, hastighet, hastighet
Det är ingen hemlighet att laddningstiden på en webbplats är en rankingfaktor. Vi förflyttas allt mer över till mobila enheter där vi inte alltid har tillgång till en snabb uppkoppling så därför kommer prestanda bli allt viktigare, exempelvis hur fungerar din webbplats i 2G? Tänk på invånare i tredje världen som idag inte har en dator men som oftast äger en mobiltelefon. Dessa länder har ännu inte snabba datanät utan använder just 2G, här har vi en ny målgrupp att tänka på. Tidigare i år meddelande Google att mobilsökningar har gått om desktopsökningar och mobilsökningar kommer fortsätta öka under 2016. Så småningom kommer mobiltrafiken bli den i särklass viktigaste källan och desktoptrafiken kommer vara ett minne blott. Google kommer inte ens bry sig om du inte har en desktopversion så länge det bara finns en mobil webbplats.
5. Realtidsuppdatering av Panda och Penguin
Vi vet att Penguin kommer släppas i realtid i början på 2016. För er som inte känner till Google Penguin och Googles andra djur kan jag rekommendera denna bloggpost. Kort förklarat är Google Panda och Penguin två olika algoritmer som dels utvärderar att textinnehållet är unikt och inte spammigt samt att länkprofilen är relevant och inte innehåller ’dåliga’ länkar. Tidigare har dessa två uppdaterats några gånger per år vilket har gjort att om man har fastnat i algoritmen har detta inneburit att webbplatsen blivit straffad och lett till en sämre ranking. Straffet har sen inte kunnat upphävas förrän nästa Panda- och Penguinuppdatering har slagit igenom. En realtidsuppdatering skulle innebära att det bli lättare att häva eventuella straff samtidigt så kommer icke relevanta sidor som använder sig av allt för aggressiv länkanskaffning försvinna från toppresultaten. Att tänka på är att man hela tiden arbetar proaktivt med sin länkprofil. Jag själv är väldigt positiv till realtidsuppdatering av både Panda och Penguin eftersom vi kommer får ett bättre sökresultat.
Slutord
Vi har förvisso en tid kvar på året 2015 och ännu vet vi inte vad som kommer ske med Google i framtiden (så vidare du inte använder Google Fortunetelling). En sak vet jag; sökmotoroptimering kommer fortfarande vara en viktig marknadsföringskanal. Eftersom SEO arbetet blir allt mer komplex då fler och fler Googleuppdateringar lanseras, så känns behovet av en SEO-konsult allt viktigare för ett företag som vill hänga med och synas på Google. Jag vet att alla mina kollegor på Viva Media besitter Google super powers och att vi alla verkligen är wizards.