5 vanliga designmisstag som skrämmer bort besökaren

3

Publicerad 16 september 2013, 13:09 av Viva Media

Hur reagerar besökare och potentiella kunder på din webbplats och dess innehåll? Tar de sig tid att gå igenom webbplatsen och läser dina texter eller tappar du dem allt för lätt? I många fall kan dessa tapp handla om små designmissar som får besökaren att vända i dörren, missar som är lätta att åtgärda om man bara tar sig tid.

Om du producerar ett riktigt bra innehåll som är intressant för din publik, men bloggen, webbplatsen, shoppen etc. saknar den rätta grafiska känslan når du inte ända fram. Samma sak gäller givetvis om du kombinera ett undermåligt innehåll med en passande grafik. Genom att anpassa design och textinnehåll ger du ett gott stöd för dina besökare och gör din information mer lättillgänglig.

Design är mer än bara grafik

Design handlar inte bara om din logotyp eller din webbplats tema. Det handlar om att skapa en lättförstådd helhet som underlättar för dina besökare att ta del av, samt navigera, på siten. Till att börja med måste du inse att textinnehåll och grafik inte är skilda från varandra, de smälter samman. Här följer 5 vanliga designmisstag som mycket väl kan ske om du har lite bråttom, men som är rätt enkla att åtgärda.

1. Webbplatsen riktar sig inte till en tydlig publik

Var tydlig med vem du vill nå, på så sätt slipper du förvirra andra mottagare och helt fokusera på din demografi. Fråga dig själv vilka intressenter du vill nå ut till och sätt upp en plan för hur det ska göras. Börja med att göra enkla val. Ska webbplatsen riktas mot privatkunder eller företag och sedan fortsätta med att snäva ut din målgrupp, nischa företagskunder beroende på privat eller offentlig sektor etc.

När du väl kunnat fokusera på en publik och funnit en väg att rikta innehållet är det viktigt att hålla sin information kort. Känn efter vad som behövs för att dina besökare ska ta sig vidare på siten.

2. Textinnehållet är svårt att ta till sig

Läsare på webben har en benägenhet att skumma textinnehållet. Gör det enkelt för besökaren att bryta ut innehållet genom att använda en luftig design med rik styckesindelning. Se även till att skapa tydliga kontraster mellan text och bakgrund. Mörk text mot ljus bakgrund tillsammans med lättlästa typsnitt (t.ex. Arial, Verdana).

3. Misslyckas med att nyttja rubrikerna

Ge en direkt bild av ditt innehåll med hjälp av att använda beskrivande och lockande rubriker som skapar en känsla kring ditt innehåll. Håll informationen kort trigga mottagaren till att vilja läsa mer. Fokusera även på att använda underrubriker för att förtydliga vilka delar av texten som ger vilken typ av information. Vilka är de mest intressanta idéerna och tankarna du presenterar? Vad vill du att dina besökare ska ta del av? Använd underrubriker för att understryka sidans syfte och ge din publik en uppfattning om att de är på rätt väg.
4. Designen överarbetas

Vissa webbplatser lägger ner mycket tid på sin grafik. Det är givetvis bra, men det kan leda till att andra element glöms bort. En webbplats som har en virrig färgkod som inte belyser avdelningarna på sidan får besökaren att vända i dörren. Stärk din identitet genom att erbjuda en trygg färgkod som dina intressenter känner igen sig i. Ta en titt på liknande företag inom samma bransch, hur uppfattar du dem? Därefter behöver du givetvis skapa din personliga touch. Fokusera på att inte överarbeta designelementen, använd inte mer än vad du behöver!

5. Helheten är inte anpassad till din nisch

Det finns allt för många webbplatser som inte har en klar nisch. Istället erbjuder man ett brett utbud som får kärninnehållet att drunkna i irrelevans. Egentligen är det bara större varumärken som klarar av att hålla en bredd i sitt sortiment. Bestäm dig för en riktning och håll den. Låt ett bra innehåll i kombination med en användarvänlig grafik fånga besökaren. Webbplatsen ska kännas självklar från första början, sedan gäller det för dig att uppfylla förväntningarna!

Behärska kombinationen av bra grafisk design och lättförstådd innehållsdesign och vinn marknaden!

Inlägget har inspirerats av Pamela Wilsons artikel 5 dumb design mistakes that crush copy (and how to fix them) från Copyblogger.com

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy