5 viktiga nyckeltal du bör ha koll på som e-handlare

Oavsett hur man arbetar med marknadsföringstratten är oftast målet att nå fler unika besökare. Resultatet har i slutändan att göra med hur väl man använder sig av sina nyckeltal. Det finns många olika sätt att öka antalet sista klick eller optimera sin Call To Action – men innan man försöker att göra detta är det […]

Publicerat
Inlägg E-handel

Oavsett hur man arbetar med marknadsföringstratten är oftast målet att nå fler unika besökare. Resultatet har i slutändan att göra med hur väl man använder sig av sina nyckeltal. Det finns många olika sätt att öka antalet sista klick eller optimera sin Call To Action – men innan man försöker att göra detta är det viktigt att veta vilka nyckeltal som man behöver mäta och förbättra.

Text: Thomas Zabihi

 

1. Trafik

Något man alltid bör göra är att jämföra den inkommande trafikens olika källor. De vanligaste källorna är:

– Direkta besökare, vilket är besökare som direkt skriver i er url-adress eller har er adress som bokmärke.
– Besökare från söket, de som besöker din hemsida genom olika sökord som gör att du syns, t.ex. organiskt eller via annonsering.
– Referral (hänvisade besökare), de som besöker din hemsida genom t.ex. affiliate eller blogg-verksamhet.


2. Unika besökare

Skillnaden är stor på hur nya besökare beter sig på din landningssida jämfört med återkommande besökare. Nya besökare har vanligtvis inte integrerat i hela din marknadsföringtratt och deras första intryck när de besöker din webbplats är då väldigt viktig. Bra är då att ha en enkel landningssida med en tydlig Call To Action (CTA), som visar vad du vill att en kund faktiskt gör på din sida. Användarvänligheten har en betydande roll här som resulterar i att bounce-raten minskar.

 

3. Återkommande besökare

Man bör analysera varför besökare kommer tillbaka. Har besökaren konverterat innan? Om svaret är nej bör man ställa frågan: varför? Här borde målet vara att få den återkommande besökaren att konvertera. Tricket kan vara att använda sig av retargeting-budskap innehållande ert företagens styrkor och USP:ar och skicka besökaren till en ny landningssida. Ett tips här är att AB-testa landningssidor och kolla vilken som genererar mest trafik och flest konverteringar.

 

4. Kostnad per konvertering

Värdet av varje besök är nog ett av de viktigaste nyckeltalen, men en hög konverteringsgrad spelar ingen roll om ditt bolags nettoomsättning är noll eller negativ. Mycket viktigt är här att alltid tänka på att kostnad per konvertering inte ska öka för mycket. Då går du miste om för mycket marginal.

 

5. Bounce Rate

Målet med att analysera sina nyckeltal är självklart att sänka bounce raten på sin landningssida. Bounce rate är det nyckeltal som säger hur många av nya besökare som dras till din sida men väljer att lämna sidan utan några eller få interaktioner. En hög bounce rate kan innebära flera orsaker som t.ex. att fel målgrupp klickar sig in på sidan, dålig design och struktur på sidan, för långa laddningstider eller bristande användarvänlighet.


Avslutningsord

Börja med att använda  Google Analytics för att förstå hur det ser ut för ditt bolag, glöm inte att det finns en massa olika nyckeltal som är viktiga. Dessa ovanstående är en bra start.  Exempel på andra parametrar som man bör ha koll på gällande sina besökare är så klart demografi och geografi. Detta säger mycket om den målgrupp man når.

 

Nästa gång kommer jag att skriva om digital matematik och klargöra hur man kan beräkna lönsamheten i sina kampanjer. Då kommer jag ta upp bland annat CTR, CPM, och CPC.