6 övertalningsknep som E-handlare kan lära sig av små barn
Hur bekväm är du när det kommer till din övertalningsförmåga? Vilka sätt använder du för att skapa en positiv känsla för din organisation och för att få dina kunder att agera? Det låter svårt, men behöver inte alltid vara det. Ta en fundering kring hur du kommunicerar med dina kunder, oftast är ursprungsmetoden för påverkan […]
Hur bekväm är du när det kommer till din övertalningsförmåga? Vilka sätt använder du för att skapa en positiv känsla för din organisation och för att få dina kunder att agera? Det låter svårt, men behöver inte alltid vara det. Ta en fundering kring hur du kommunicerar med dina kunder, oftast är ursprungsmetoden för påverkan mycket enkel. Krångla inte till det. Att övertyga sina kunder kräver inte alltid tunga och genomtänkta lösningar. Ofta löser det sig genom enkel kommunikation, du kan t.ex. ta lärdom av hur små barn (i stort sett alltid) får sin vilja fram.
I en artikel på Copyblogger.com tar marknadsföraren Jarom Adair frågan till sin spets och reder ut varför vi är så svaga för barns sätt att övertyga samt hur du kan använda det i marknadsföringssyfte.
Ingen besitter samma förmåga att dra till sig uppmärksamhet från eller påverka både folk i sin närhet och fullkomliga främlingar som små barn. När du själv ska övertala någon till att agera kan det bli en lång process eftersom motparten i stort sett alltid förutsätter att du har en baktanke. Denna förväntan finns inte vid interaktion med barn. Här följer 6 stycken tips som du kan ta lärdom av i ditt sätt att kommunicera med kunder.
1. Våga fråga
Barn lyckas med de mest fantastiska saker. Det är bara små barn som lyckas få gratis tårta i en hantverkshandel eller får främlingar att hjälpa till med minsta lilla sak. Hur gör de det? Svaret är enkelt, de vågar fråga!
I din marknadsföring måste du våga fråga besökaren efter vad du vill, men inte förrän du gett dem ett värde för sin aktion. När du får dina besökare att agera och bygga upp ett intresse kring dina produkter har det blivit dags att övertala dem att agera, något som inte kommer ske om du inte vågar fråga, på rätt sätt!
2. Bryt ner handlingsprocessen i fler steg
Barn ändrar sitt beteende, får de inte vad de vill direkt så anpassar de sitt sätt att kommunicera för att få dig att agera. Om du har lagt undan någonting för din son eller dotter på en plats där de inte kan nå kanske de ber om att bli upplyfta. Därefter ber de dig snällt att bära bort dig mot hyllan där du själv kan nå.
Testa olika tillvägagångssätt för att veta hur du ska agera gentemot dina kunder. Ställ olika frågor, ta in vad de säger eller hör efter vad de själva tycker. Ändra ditt agerande efter vad som funkar och hitta ett sätt att övertala som skiljer sig från övriga aktörer i branschen!
3. Ta inspiration av din omgivning
Barn använder hela tiden sina sinnen till att ta in sätt att uttrycka sig. De snappar upp mycket mer än vad vi tror och använder sedan detta för att uttrycka sig i olika situationer, oavsett om det förekommer i rätt sammanhang eller inte.
Lär dig att ta in saker i din närhet. Se på dina konkurrenter, hur gör de? Släng ett öga på andra branscher, vad gör de rätt? Oavsett om det är något som har testats eller är helt nytt för din bransch. Ge dina kunder en trygg tillvaro genom att erbjuda dem en tillvaro de känner igen sig i, men stärk värdet av denna genom att testa nya idéer och våga sväva ut.
4. Använd ett rikt språk
Att uttrycka sig på samma sätt som alla andra ger ingen uppmärksamhet och hjälper dig inte heller att övertala någon i din omgivning. För att kunna uttrycka sig så lär sig barn att kommunicera på ett sätt som sticker ut. De hittar på egna ord och är snabba att snappa upp ’buzz-words’ som sätter karaktär på uttryck och meningar.
Använd uttryck som gör det enkelt för mottagaren att urskilja från mängden. De ska vara tydligt att det är din verksamhet som uttrycker sig. Det skapar både en igenkänningsfaktor samt skiljer din verksamhet från mängden.
5. Förstärk upplevelsen genom att måla upp bilder
Barn gör ibland saker som kan bygga upp de värsta scenarierna i en förälders huvud. Genom att försvinna en liten stund, få feber eller hänga upp och ner från en stol får ditt barn dig att tro att det värsta har hänt.
Använd denna förmåga för att bygga upp bilder av olika händelseförlopp hos kunden. Använd rätt typ av uttryck för att väcka rätt känslor och dra till dig uppmärksamhet. Föreställ dina besökare att ta sig igenom din webbplats är en smidig process och att det är enkelt att ta sig till kassan. Genom att måla upp positiva målbilder och kommunicera på rätt sätt har du redan vunnit mycket.
6. Visa kärlek
Få saker är så uppskattade som kärlek och uppmuntran. Det bästa med detta är dessutom att det är helt gratis! Barn visar vad de tycker om dig. Gillar de dig är chansen stor att du får höra detta.
Dela med dig av din kärlek. Var artig, välkomna dina besökare och be dem återkomma. Alla kunder förtjänar uppmärksamhet, oavsett hur deras beslutsprocess ser ut. För framför du din kärlek på rätt sätt kommer du få den tillbaka, flera gånger om.
Slutledning
Som sagt, barn är en i stort sett outtömlig källa för inspiration. Sättet som de okritisk ger sig in i nya situationer för att testa spännande saker är fascinerande. Om E-handlare besitter en uns av denna fascination har man kommit långt. Men samtidigt som man behöver testa nya saker och hela tiden förändra sig i fårhållande till konkurrensen så måste det givetvis ske under ordnade former. Men ingen med den här artikeln är att på något sätt ge dig ett nytt tankesätt och en möjlighet till en unik vinkling. Tänk brett, se nya möjligheter och applicera dem på ditt område!
Allt innehåll som du presenterar ska underhålla och övertyga en publik, vem är då inte den bäste läromästaren om inte en väldigt övertygande individ?