6 Tips för säljande produktbilder
Bilder utgör en viktig dimension när det kommer till möjligheten att skapa sig en god uppfattning om en produkt. Sättet som du väljer att presentera dina produkter kan vara avgörande för din webbplats möjlighet att göra besökare till faktiska kunder. Här följer sex tips att ha i åtanke när du väljer hur produkter presenteras visuellt […]
Bilder utgör en viktig dimension när det kommer till möjligheten att skapa sig en god uppfattning om en produkt. Sättet som du väljer att presentera dina produkter kan vara avgörande för din webbplats möjlighet att göra besökare till faktiska kunder. Här följer sex tips att ha i åtanke när du väljer hur produkter presenteras visuellt på dina produktsidor.
1. Ta så många bilder av dina produkter som möjligt – Målet är att besökaren ska kunna se alla vinklar och detaljer de hade kunnat om de höll i produkten på riktigt.
Speciellt viktigt är detta för kläder och produkter där kvalitén på hantverket spelar roll för besökarens köpbeslut.
2. Enkel bläddring, bild för bild – Oavsett om du använder en lightbox eller inte, se till att ha åtminstone ha ett sätt för besökaren att bläddra igenom alla bilder som gäller produkten i högupplöst bildformat.
3. Visa hur produkten ser ut in action – Om du säljer möbler kan en bild på hur soffan ser ut i ett rum vara avgörande för besökarens förmåga att visualisera fördelarna av ett eventuellt köp. Samma sak om du säljer kläder,
hur dessa kläder ser ut på en modell kan vara det som gör att ett köp blir av.
4. Märk ut viktiga funktioner och fördelar – Ett alternativ är att utnyttja utrymmet runt produkten, om den är frilagd, genom att poängtera produktfördelar och funktioner direkt i produktbilden. Om exempelvis en väska har plats för en laptop så finns möjligheten att skriva det direkt på produktbilden så ingen besökare missar det.
5. Jobba med video – Video har en hög potential att demonstrera produkter, inspirera och räta ut frågetecken som blir avgörande för köp. Om man har tillgång till bra produktfilmer kan dessa vara fördelaktiga att använda som huvudbild – med andra ord, om besökaren klickar på huvudbilden så istället för att få se en större bild kommer de till produktvideon. Man kan om man inte vill ersätta huvudbilden med video, även jobba med olika stora inbäddade videospelare. Se www.coolstuff.se för intressant användning av produktrelaterade videoklipp.
6. Använd recensioner och social media feedback för att poängtera fördelar – Ett sätt att få idéer om detaljer, fördelar och USPar att lyfta fram både i produktbilder och copy är att noggrant läsa igenom användarrecensioner och feedback på produkten i sociala medier. Detta kan ge en bättre bild över vilka detaljer kring en produkt som de som köpt den har åsikter om. Om ett par hörlurar är populära för sin bekvämlighet, ha gärna närbilder på insidan av lurarna och poängtera ut detta i tillhörande bildtext.
Flera av tipsen är inspirerade från Bryan Eisenberg´s bloggpost här på samma tema.