7 tips som bygger en produktiv webbnärvaro
Din närvaro på webben är en viktig del av din verksamhet. Oavsett vilken bransch du befinner dig i eller vilka intressenter som din verksamhet vänder sig till, oberoende på om du driver en webbshop eller vill informera om dina tjänster måste du sätta rätt strategier för att sprida ditt budskap. Du vet att du måste […]
Din närvaro på webben är en viktig del av din verksamhet. Oavsett vilken bransch du befinner dig i eller vilka intressenter som din verksamhet vänder sig till, oberoende på om du driver en webbshop eller vill informera om dina tjänster måste du sätta rätt strategier för att sprida ditt budskap.
Du vet att du måste arbeta hårt, men det är inte bara att köra på. För att nå dina mål måste du ha en tanke bakom aktionerna och disponera din tid på ett optimalt sätt. Tänk långsiktigt och utvärdera ainsatserna innan du går vidare för att optimera syftet med din webbplats! Här följer 7 enkla tips som kan hjälpa dig att strukturera hanteringen av din webbnärvaro och komma ut på andra sidan, som en vinnare.
1. Optimera din Att-göra-lista
Alla har vi en Att-göra-lista, oavsett om den är nedskriven eller inpräntad i ditt minne. Problemet med dessa listor är att de tenderar att bli väldigt långa. Ta ner aktivitetslistan på en normal nivå. Fokusera bara på ett fåtal aktioner i taget och slutför det som du åtagit dig innan du börjar med något nytt.
På webben händer allt väldigt fort, större projekt tar dock tid. Dela upp de aktioner som behöver göras i delmål och fokusera på ett par åt gången, allt för att maximera resultatet av varje enskild aktion
2. Återanvänd material
Uppfinn inte hjulet igen! Använde de möjligheter som finns, fast på ditt eget sätt. Den genomsnittlige besökaren är kräsen och van vid att serveras innehåll, då måste de snabbt kunna känna igen sig. Titta på dina konkurrenter och ta inspiration från hur de agerar. Plocka russinen ur kakan och applicera på din verksamhet. Återanvänd det material som du känner att din verksamhet har lyckats med. Ingen mening att komma på nya saker när man kan förbättra de material och kampanjer man redan har tillgång till.
3. Använd tiden på rätt sätt
Jobbar du hela tiden gör du någonting fel. Ibland kan ett projekt eller en kampanj vinna på att man släpper det ett tag för att vila upp sig och skaffa perspektiv. Disponera tiden för dina insatser och för att planera din närvaro på webben, men se till att skapa utrymme för vila, på så sätt jobbar du mer intensivt i dina projekt samtidigt som du får möjlighet att vila. Avsätt tider för nöjen men ta dig tid att jobba fram rätt strategier
4. Ha roligt
Från positiva aktiviteter kommer god inspiration. Att ha roligt är minst lika viktigt som att jobba hårt! Sätt igång kreativa processer genom att tänka utanför boxen eller arrangera stämningshöjande aktiviteter. På så sätt kan du skapa en glad känsla som håller i sig genom processen och förhoppningsvis visar sig på resultatet. Ta bort lite av allvaret, men agera vid skarpt läge!
5. Var generös
Dela med dig av dina idéer. För ger du bort något får du minst lika mycket tillbaka. På samma sätt som du sneglar mot dina konkurrenter kan du även vända dig till andra intressenter i branschen för att få råd och tips. Ett utbyte av erfarenheter är bra för alla och hjälper till att ta branschens närvaro på nätet framåt. Samtidigt som du bör spara dina största innovationer till sist.
6. Gör lite varje dag
Stora projekt tar lång tid. Desto snabbare du inser det ju bättre kommer du bli på att disponera dina projekt. Lär dig att allt inte kan göras på en dag, en vecka eller en månad beroende på omfattning. Fokusera istället på att föra projektet en liten bit framåt för varje dag som går! Stressa inte igång projekt eller insatser utan låt det ta den tid det tar och sätt upp långsiktiga mål.
7. Vila ger kraft
Vila upp kroppen och sinnena. Finn inspiration i dina intryck och fantasi. När du låter dig själv ta en paus ökar möjligheten för att du ska kunna se projektet utifrån. Befinner du dig hela tiden inom processen kan det leda till fartblindhet och brist på innovativa detaljer. Genom att ta en lugn stund ger du dig in i projektet med ett friskt sinne och mycket kraft för att r det hela iland!
Summering
Varje affärsområde och plattform kräver givetvis en speciell approach. Detta gäller givetvis även på webben med den väsentliga skillnaden att processerna gå lite snabbare här och du måste tänka annorlunda för att locka till dig kunderna.
Att skapa intresse och övertyga besökaren på webben om att det är hos just dig han eller hon ska handla är en ständigt pågående process. Arbeta effektivt, men låt det ta sin tid. Ta hjälp av din omgivning och utbyt erfarenheter. Planera insatserna utefter uppsatta mål och håll dig till planen. Låt sinnena vila och ge dig själv perspektiv på uppgiften för att komma tillbaka med ny kraft och ta hem matchen!