7 trender inom digital marknadsföring 2016
I vanlig ordning är det dags för oss att sia några trender för året som kommer. Digital marknadsföring har under 2015 blivit en självklarhet, även för små och medelstora företag. Från Vivas perspektiv ser vi att 2016 är ett år av automatisering. I och med det blir det oerhört viktigt med både förståelsen av data men även riktigt bra content – som är lite av ett tema för […]
I vanlig ordning är det dags för oss att sia några trender för året som kommer. Digital marknadsföring har under 2015 blivit en självklarhet, även för små och medelstora företag. Från Vivas perspektiv ser vi att 2016 är ett år av automatisering. I och med det blir det oerhört viktigt med både förståelsen av data men även riktigt bra content – som är lite av ett tema för årets trendspaning. Så, här är lite tankar som vi hoppas kan ge dig fokus kring din digitala marknadsföring för 2016.
1. Rörlig media kommer att explodera
Vi har ju skrivit en del i bloggen om vikten av rörligt och möjligheterna med det. Under 2015 tror jag att företag började att få upp ögonen för möjligheterna, men under 2016 kommer rörlig media i alla former att slå brett. Äntligen är TV-reklam inget som bara storbolag med en fet marknadskassa kan använda sig av – nu finns TV-reklam för alla!
2. Applikationer tar mer plats
Det här skulle jag vilja utveckla vid tillfälle, men det finns en klar app-trend just nu och inte minst märks det av att Apple bygger hela sin TV-plattform genom applikationer. En annan grej är att applikationer kommer att börja indiceras i Googlesökningar under 2016. Fördelen med en app är att du har kunden 360. Kan det bli så att appar på sikt ersätter hemsidor som medium?
3. Mobilt befäster sin position mot desktop
En del menar att desktop är det nya print. Det är kanske lite väl tidigt att säga så men accelereringen till det mobila går undan. 2015 var det mobila genomslagsåret genom att Googlesökningar i mobilen gick om desktop i 10 länder och Google stora uppdatering som favoriserade mobila hemsidor. Under 2016 måste företag utgå från det mobila på hemsidan och i annonseringen för att vara med i den digitala matchen. Tänk ”mobile first” i allt ni gör helt enkelt.
4. Förståelsen av data slår igenom brett
Nya tidens olja är data, information och analys. Men likt olja så är datan inget värd om man inte vet hur den ska användas. Precis som oljan så måste datan raffineras för att ha ett värde. För oss har det här varit en oerhört viktig nyckel. Det har gjort att vi lagt vår kropp och själ i att göra förståelsen av data väldigt enkel genom vårt nylanserade verktyg Viva Report.
5. Marknadsföring kommer att bli dyrare
Kanske inte så roligt, men detta är ett faktum med klassisk marknadsekonomi. Ju större efterfrågan desto dyrare priser. 2016 kommer företag att utgå från digital marknadsföring och detta kommer självklart att påverka priserna för olika typer av annonsering. Därmed blir det ännu viktigare med punkt 4. Det blir oerhört viktigt att följa upp och mäta effekten av ens digitala medieinvestering.
6. Större efterfrågan kring Content
Behovet av bra och relevant content ökar oavsett bransch eller tjänst. På grund av det stora mediebruset vinner den som skapat bäst innehåll. Oavsett om det är text för hemsidan, blogg, video, podcast eller inlägg i sociala medier så är det A och O att tänka till tre gånger innan publicering. Är jag relevant till min målgrupp och sticker jag ut? Det är ingen större hemlighet att folk är reklamtrötta. Då gäller det att skapa innehåll i världsklass som gör reklamen både rolig och intressant.
7. Tänk globalt och inte bara lokalt
En sista trend som vi bara börjat toucha under 2015 är möjligheterna med digitalisering och digital marknadsföring. Faktum är ju att det digitala inte har några geografiska begränsningar. Det du säljer online kan säljas till Ulan Batur i Mongoliet lika gärna som Gnarp i Sverige. Det här är något som jag är övertygad om att fler företag får upp ögonen för. Förstår man detta i ett tidigt stadium kan det göra all skillnad. Hela världen kan idag nås av en tweet, email, hemsida… så bli global i ditt tänk och begränsa inte din affär!
Bubblare
Virtual Reality (VR)
Under hösten 2015 började VR att dyka upp lite här och där men under 2016 tror jag att VR-tekniken börjar slå igenom på allvar. Med tex Google Cardboard blir tekniken billig och tillgänglig även i butiker, och fler företag samt annonsörer kommer att våga pröva VR-tekniken.