7 trender inom digital marknadsföring 2017
Efter några år med poster kring temat börjar vår trendspaning kring det nya året bli något av en tradition, så här kommer trendspaningen för 2017. Förra året definierades som ett år där det digitala var en självklarhet och där vi experimenterade en hel del med både AR och VR. Jag skrev om VR som en […]
Efter några år med poster kring temat börjar vår trendspaning kring det nya året bli något av en tradition, så här kommer trendspaningen för 2017. Förra året definierades som ett år där det digitala var en självklarhet och där vi experimenterade en hel del med både AR och VR. Jag skrev om VR som en bubblare för 2016 men det slog igenom lite tidigare än väntat. Nedan är några tankar kring vad som är viktigt att ha med sig inom digital marknadsföring för 2017.
1. Video 2.0
Video exploderade verkligen som vi siade om förra året, och kommer även i år att fortsätta växa markant på alla former av plattformar. Om ni inte har en strategi för videomarknadsföring bör ni skaffa det så snabbt ni kan, för ärligt talat så är man inte med i matchen om man inte jobbar med rörlig media. Det som främst kommer att slå igenom under 2017 är förmågan att hantera live-sändningar. Verkligheten är att alla, oavsett företag, är sitt eget mediehus inom ägda medier. Om 2016 var ett jobbigt år för köpt reklam inom linjär TV så kommer 2017 vara en katastrof…
2. Bra innehåll håller över tid
Något vi märker av allt mer är värdet av en bra innehållsmarknadsföring. Trenden har tydligt visat att innehåll med bra kvalité är mycket viktigare än kvantitet. Så hasta inte fram en massa videos och blogginlägg, utan satsa på bra innehåll inom er bransch som människor skulle kunna betala för att läsa eller se. I en tid av digitalisering är kvalité A & O. Därför är det föga förvånande att den lilla kraftiga italienaren Mario på rekordtid blivit det mest nedladdade spelet. Bra innehåll håller nämligen under lång tid framåt!
3. Datadriven är ett måste
Under 2016 har vi i åtskilliga blogginlägg tjatat om datadriven marknadsföring och vi kan fortfarande inte nog poängtera hur viktigt detta är. Data är som tidigare nämnt den nya oljan. De som blir datadrivna kommer att övergå de känslodrivna alla dagar i veckan.
4. Marknadsföring blir smartare
På grund av tillgången till all data kommer marknadsföring bli allt smartare. Hur då? Jo, genom att utgå från den massa av data som både mediehus och företag besitter och sedan blanda in Artificiell Intelligens (AI), så kan man låta datorer och robotar hjälpa en att fatta beslut. Detta är uträkningar och beslut som inte alls kan ses eller rymmas i ett mänskligt huvud. 2017 är året då AI blandas in i marknadsföringen på allvar och robotarna sakta men säker börjar att ta över.
5. Automatiserad marknadsföring tar fart på allvar
Vad sa vi om roboten? Vi har sett automatisering inom digital marknadsföring sedan ett par år tillbaka men 2017 tror jag är året då vi kommer att se det slå bredare. Det innebär inte bara att display köps programmatiskt, utan att allt fler företag och byråer automatiserar e-mail, CRM och sociala mediekanaler för att nämna några exempel.
6. Marknadsföring blir allt mer en upplevelse
2017 är året då företag satsar allt mer på upplevelser. Pokémon Go har satt trenden och visat att marknaden är redo för förstärkt verklighet. Det handlar om att kunna kombinera det digitala med fysiska och detta kommer vi att se ännu mer av under året. Företag måste lägga upp en strategi för Augmented Reality (AR) eller förstärkt verklighet, och VR-teknologi, men även teknologi som 360°-video där kunderna får känna att de är med just nu där det händer. Kärnan i detta handlar om att kunden ska känna och uppleva ditt varumärke snarare än att bara se en tråkig annons med ett föråldrat erbjudande på 20 procent rabatt.
7. Allt som är fysiskt kommer att bli ännu viktigare
En tid av digitalisering – där allt som kan digitaliseras, kommer att digitaliseras – innebär att värdet av det som inte kan digitaliseras kommer att öka markant. För att sticka ut, behålla kunder och haka på konkurrenterna måste företagen hitta själen i sin produkt eller sitt erbjudande. Kunder måste kunna se, känna och uppleva det. Det viktigaste verktyget för den kundupplevelsen är inte teknologi utan *trumvirvel* – dina medarbetare som varje dag bär på varumärket. Vad säger de, känner de och tycker de om företaget? Vad de kommunicerar väger tyngre än vad varje marknadsföringssatsning kan göra. Ett hett tips för 2017 är således att bygga ett bolag präglat av kultur och inte av kontroll, för att få ut det mesta av ditt varumärke mot de som i slutändan faktiskt alltid står för notan: Kunderna.
Hoppas att detta gav några nya tankar och funderingar som ni kan ta med er i tiden framöver. Med det önskar jag er ett riktigt gott nytt och framgångsrikt 2017!